گرافیسم

نرم افزار تری دی اس مکس Autodesk 3ds Max 2025 v2025.0 x64 – معرفی، بررسی، مقایسه، دانلود

دسته بندی :مقالات و دانلود نرم افزارها 27 مارس 2024 693
نرم افزار تری دی اس مکس - Autodesk 3ds Max

با تری دی اس مکس، دنیا های بی کران و آثاری با کیفیت فوق العاده ایجاد کنید!
تری دی اس مکس یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای دنیای کامپیوتر است که نام آن با دنیای سه بعدی گره خورده است، پس احتمالا شما هم نام تری دی مکس را زیاد شنیده باشید. با این حال، همه با این نرم افزار و مزایای فراوان آن آشنایی ندارند. در این مقاله قصد معرفی نرم افزار اتودسک تری دی مکس و ارائه اطلاعات مفیدی در مورد این ابر نرم افزار مدل سازی سه بعدی و رندرینگ و انیمیشن را داریم تا مشخص شود چرا باید 3DS Max را یاد بگیریم.

شاید شما دانشجویی باشید که می خواهید بفهمید که در حال ورود به چه دنیایی هستید. یا شاید، شما با Autodesk 3ds max آشنا شدید و می خواهید بدانید که این ابزار چه کاری می تواند انجام دهد . در هر دسته ای که قرار بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

تری دی اس مکس چیست ؟ What is Autodesk 3ds Max

اتودسک تری دی اس مکس ( Autodesk 3ds Max ) نرم افزار حرفه ای مدل سازی سه بعدی، رندر و انیمیشن است که به شما توانایی ایجاد جهان های گسترده و طرح های برتر سه بعدی را می دهد.

تری دی اِس مکس که سابقاً استودیوی سه‌بعدی مکس (3D Studio Max) نامیده می‌شد، از قدیمی ترین و پرطرفدار ترین نرم افزارهای گرافیک سه‌بعدی رایانه ایست که برای ساخت پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد. این نرم‌افزار توسط شرکت بزرگ Autodesk ساخته و منتشر می شود.
3ds Max توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای ویژوالیزیشن معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برنامه همچنین در جلوه‌های ویژه سینمایی و ویژوالیزیشن اولیه فیلم‌ها استفاده می‌شود. به واقع تری دی مکس محبوب ترین نرم افزار گرافیک سه بعدی دنیاست که دریایی بی نهایت از هنر و خلاقیت را در اختیارتان می گذارد.

تاریخچه اتودسک تری دی مکس

اولین محصول اصلی 3D Studio برای سیستم عامل DOS توسط Yost Group در سال 1988 ساخته شد و تنها توسط Autodesk منتشر شد و آن زمان شرکت اتودسک مالک نرم افزار نبود. انتشار 3D Studio بسته قبلی رندر سه بعدی Autodesk AutoShade را منسوخ کرد. پس از نسخه 4 3D Studio DOS، محصول برای پلتفرم ویندوز NT بازنویسی شد و به “3D Studio MAX” تغییر نام داد. این نسخه نیز در ابتدا توسط گروه Yost ساخته شد و توسط Kinetix منتشر شد، که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی Autodesk بود.

Autodesk محصول را در سال 1997 در دومین به‌روزرسانی نسخه 3D Studio MAX خریداری کرد و توسعه را به طور کامل در دو نسخه بعدی داخلی کرد. بعداً، نام محصول به “3ds max” (همه حروف کوچک) تغییر یافت تا با قوانین نامگذاری Discreet، یک شرکت نرم افزاری مستقر در مونترال که Autodesk خریداری کرده بود، مطابقت داشته باشد.

از نسخه 8 نرم افزار تری دی مکس ، محصول دوباره با نشان Autodesk علامت گذاری شد، و نام کوتاه دوباره به “3ds Max” (حروف بزرگ و کوچک) تغییر یافت، در حالی که نام رسمی محصول به “Autodesk فعلی” تبدیل شد. از آن زمان هر سال نسخه جدیدی از تری دی مکس با نام Autodesk 3DS Max منتشر می شود که شامل بروزرسانی ها و ابزارهای جدیدی است.

نرم افزار اتودسک تری دی اس مکس - Autodesk 3ds Max

چه کارهایی با Autodesk 3ds Max میتوانید انجام بدهید؟

Autodesk 3ds Max برای مدل‌سازی سه بعدی، متحرک سازی، انیمیشن و رندر کردن شخصیت‌های سه‌بعدی دقیق، طرح‌های واقع‌گرایانه و صحنه‌های پیچیده برای فیلم و تلویزیون، بازی‌ها و در زمینه معماری و پروژه‌های طراحی داخلی و خارجی و ویژوالیزیشن استفاده می‌شود.

3dS Max اغلب برای مدل سازی شخصیت ها و انیمیشن ها و همچنین برای ارائه تصاویر واقعی از ساختمان ها و اشیاء دیگر استفاده می شود. وقتی صحبت از مدل سازی به میان می آید، 3ds Max از نظر سرعت و سادگی بی بدیل است. این نرم‌افزار می‌تواند چندین مرحله از خط تولید انیمیشن از جمله پیش‌نمایش، چیدمان، دوربین‌ها، مدل‌سازی، تکسچرینگ، ریگینگ، انیمیشن، VFX، نورپردازی و رندر را انجام دهد.

به زبان ساده تر ، اگر شما علاقمند به انیمیشن و گرافیک سه بعدی باشید ، یا علاقمند به معماری و طراحی داخلی و خارجی و یا علاقمند به دنیای بازی سازی و یا جلوه های ویژه سینمایی، یک ابزار ثابت هر موضوعی در دنیای گرافیک سه بعدی نرم افزار تری دی مکس است.

با ابزارهای قدرتمند طرح های سه بعدی واقع گرایانه ایجاد کنید

چه در حال ساختن جهان های گیمینگ گسترده باشید و چه طراحی های معماری پیچیده را تجسم کنید، 3ds Max مجموعه ابزار مدل سازی را دارد که برای جان بخشیدن به دارایی های سه بعدی خود نیاز دارید.

رندرهایی با کیفیت بالا بسازید

از ترکیب نور گرفته تا تصحیح رنگ، رندر داخلی آرنولد تجربه‌ای غنی را ارائه می‌کند و پیچیده‌ترین شخصیت‌ها، صحنه‌ها و جلوه‌های شما را مدیریت می‌کند.

ویژگی های اصلی Autodesk 3ds Max

از شخصیت‌ها و لوازم جانبی دقیق گرفته تا محیط‌ها و جهان‌های شگفت‌انگیز، تری دی مکس ابزار انتخابی اکثر متخصصین برای ایجاد تجربه‌های همه جانبه و طراحی‌های پیچیده است. در ادامه برخی از ویژگی های اصلی تری دی مکس را برسی می کنیم.
مدل سازی چند ضلعی
وسایل سه بعدی، وسایل نقلیه و کاراکترها را با هندسه بر اساس رئوس، لبه ها و چهره ها ایجاد کنید.
مدل سازی رویه ای
با استفاده از مدل‌سازی خودکار سطوح پیچیده را برای مناظر شهری، جنگل‌ها و مناظر بسازید.
نماهای تعاملی
با پیش‌نمایش‌های نمای با کیفیت رندر از مواد PBR و جلوه‌های دوربین، تکرارهای طراحی را کاهش دهید.
متریال با کیفیت بالا
با رندر مبتنی بر فیزیکی، زبان سایه باز و Bake to Texture، اشیاء واقعی بسازید. تری دی مکس ابزارهای قدرتمند تکسچرینگ و متریال دهی دارد.
رندر آرنولد یکپارچه
رندر صحنه ها و طرح های پیچیده با آرنولد برای 3ds Max آسان می شود. رندر سه بعدی حرفه ای تری دی مکس به شما امکان خلق آثار زیبا می دهد.
انیمیشن و جلوه های ویژه
تری دی مکس ابزارهای متعدد برای ساخت یک انیمیشن و همچنین ایجاد جلوه های ویژه در صحنه را برای شما مهیا می سازد.

پشتیبانی از فرمت فایل های متعدد
به راحتی دارایی ها را با پشتیبانی از فرمت های فایل مانند glTF، USD، FBX، فرمت های CAD و غیره به اشتراک بگذارید.

تری دی مکس در کدام مشاغل و صنایع استفاده می شود؟

  1. بازی سازی
  2. جلوه های ویژه در صنعت فیلم و تلویزیون
  3. صنعت انیمیشن سازی
  4. صنعت معماری و طراحی
  5. صنعت تبلیغات
  6. صنعت واقعیت مجازی

3ds Max به عنوان یکی از پرکاربردترین بسته های سه بعدی در جهان، بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از استودیوهای حرفه ای و شرکت های کوچک و بزرگ است و بخش قابل توجهی از خط روند کار آنها برای پروژه های صنعت بازی سازی ، صنعت فیلم سازی، تبلیغات و رسانه، صنعت معماری و طراحی داخلی و خارجی و … را تشکیل می دهد.

1 – تری دی مکس در بازی سازی

ساخت بازی های ویدیویی یکی از بهترین چیزهایی است که تری دی مکس با آن شناخته شده است، و این موضوع از مدت ها قبل وجود داشته است، در دهه 90 و اوایل دهه 2000 از تری دی مکس برای ایجاد برخی از نمادین ترین بازی ها در جهان استفاده می شد. بازی هایی مانند Warcraft، Lora craft the Tomb Raider، Halo1 و Halo 2.

در بیشتر موارد، 3Ds Max در صنعت بازی سازی برای ایجاد مدل های شخصیت های سه بعدی، Asset های بازی، محیط بازی و انیمیشن ها استفاده می شود. 3ds Max با محیط کار کارآمد و ابزارهای مدل سازی قدرتمند می تواند زمان قابل توجهی را برای هنرمندان بازی صرفه جویی کند.

2 – تری دی مکس برای جلوه های ویژه در صنعت فیلم و تلویزیون

وقتی صحبت از جلوه‌های بصری برای فیلم می‌شود، 3Ds Max می‌تواند چندین مرحله از روند تولید از جمله پیش تصویرسازی، چیدمان، دوربین‌ها، مدل‌سازی، بافت‌سازی، ریگ‌سازی، انیمیشن، شبیه‌سازی، نورپردازی و رندر را انجام دهد. برای کار بر روی صحنه های پیچیده با ده ها میلیون چند ضلعی می توان به 3Ds Max در زمان واقعی اعتماد کرد.

همچنین برای شبیه‌سازی ها با استفاده از پلاگین‌های جانبی مانند Thinking particles برای شبیه‌سازی ذرات که می‌توان از آن برای تولید بسیاری از جلوه‌های بصری مختلف استفاده کرد، همچنین Fumefx و phoenix FD برای دینامیک سیال بسیار خوب است.
Autodesk اخیراً پیشرفت قابل توجهی در توانایی 3Ds Max برای ایجاد شبیه سازی مایعات در آخرین نسخه ها داشته است. اگرچه هنرمندان و استودیوها برای ایجاد جلوه‌های شبیه‌سازی به پلاگین‌ها یا پلاگین‌های تجاری خود متکی هستند، توسعه ابزارهای شبیه‌سازی بومی 3Ds Max یک گام خوب به جلو است.

از تری دی مکس برای ساخت بخشی از جلوه های ویژه پرفروش ترین فیلم دنیا یعنی Avatar جیمز کامرون نیز استفاده شده است.

3 – تری دی مکس در صنعت انیمیشن سازی

وقتی صحبت از پروژه هایی می شود که می توان آنها را در درجه اول انیمیشن در نظر گرفت، تری دی مکس همه چیز لازم برای تولید حرفه ای را دارد. این نرم افزار توسط انیماتورهای حرفه‌ای که روی فیلم‌های با بودجه کلان، سینماتیک بازی‌های ویدیویی درجه یک یا فیلم‌های مستقل نیز توسط انیماتورهای مستقل کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

انیمیشن در 3Ds Max حول ویژگی‌های ریگ بندی و فریم های کلیدی می‌چرخد و ایجاد حرکت پیچیده و ارگانیک را آسان می‌کند. این نرم افزار دارای دو زیرسیستم برای متحرک سازی مدل شخصیت ها می باشد: CAT و character studio.

3Ds Max برای انیمیشن Planet 51 در سال 2009 با بازی دواین جانسون استفاده شد که درباره فضانوردی است که به سیاره ای می رود که در آن افراد سبز رنگ زندگی می کنند، اما در بیشتر موارد، شرکت های بزرگ تولید فیلم های انیمیشن سه بعدی مانند پیکسار، دریم ورکس و بلوسکی نرم افزارهای مخصوص به خود را برای ساخت فیلم های انیمیشن دارند.

4 – تری دی مکس در صنعت معماری و طراحی

تری دی مکس یک ابزار ویژه و دائمی برای معماران و طراحان است چون محصول Autodesk است و مهندسان عاشق محصولات اتودسک هستند!

بسیاری از معماران و شرکت‌های معماری به دلیل استفاده آسان و ابزارهای قوی مدل‌سازی و رندر کردن تری دی مکس برای انجام کار خود به تری دی مکس تکیه می‌کنند و همچنین تعداد زیادی پلاگین در دسترس کاربران مکس برای این نوع کارها هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا نتایج را به سطح بعدی برساند.

تری دی مکس مخصوصاً برای کارهای معماری و طراحی استفاده می شود زیرا می تواند برای افرادی که تجربه زیادی در مدل سازی و رندر سه بعدی ندارند به اندازه کافی ساده باشد، همچنین می تواند برای پروژه های بزرگ توسط معماران حرفه ای یا شرکت های معماری استفاده شود.

تری دی مکس از موتور رند داخلی قدرتمند آرنولد برای رندرهای معماری استفاده می کند که علاوه بر آن، پلاگین های عالی و پرطرفدار زیادی برای رندر تری دی مکس وجود دارند که می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کنند، مانند Vray، Corona، Octane، Redshift.

5 – تری دی مکس در صنعت تبلیغات

صنعت تبلیغات یک بازار بزرگ برای استودیوهایی است که از 3Ds Max استفاده می کنند و روی این نوع کار تمرکز می کنند. همانطور که تری دی مکس می تواند پروژه های مختلف سرگرمی و طراحی را انجام دهد، برای تولید تبلیغات تلویزیونی حرفه ای برای برخی از بزرگترین برندها و شرکت های جهان استفاده می شود.

می توان از آن برای پیش نمایش، مدل سازی، انیمیشن، افکت، شبیه سازی، رندر و غیره استفاده کرد. استودیوها با استفاده از 3Ds Max برای previz به مشتریان خود نشان می دهند که قرار است چه کاری برای آنها انجام دهند، برای اینکه به آنها یک ایده کلی از کاری که انجام خواهند داد داده شود.
هنگامی که طرفین بر سر یک جهت خاص به توافق برسند، تولید شروع می شود، که، به طور کلی، از نظر نحوه استفاده هنرمندان از 3Ds Max تفاوت زیادی با پروژه های VFX یا انیمیشن ندارد.

6 – تری دی مکس در صنعت واقعیت مجازی

صنعت واقعیت مجازی از این به بعد بخش مهمی از زندگی انسان ها خواهد بود زیرا جایگزین بهتری برای فناوری هایی است که در بسیاری از زمینه ها داریم، چه برای سرگرمی و بازی های ویدئویی و فیلم، یا معماری و طراحی، حوزه پزشکی. و روانشناسی، ارتش، باستان شناسی، و بسیاری از کاربردهای دیگر.

3Ds Max Interactive یک موتور VR است که قدرت 3Ds Max را برای ایجاد تجسم های معماری فراگیر و تعاملی گسترش می دهد. هسته اصلی آن موتور Autodesk Stingray است، آنها قصد دارند Max Interactive را با نیازهای خاص گردش کار تجسم تنظیم کنند تا رندر زمان واقعی بازی ها.

سایر ویژگی‌های متفکرانه شامل قالب‌هایی برای پلتفرم‌های VR مختلف است که با ابزارها و اسکریپت‌های لازم بسته‌بندی شده‌اند که ایجاد سریع تجربه‌های VR در موبایل، رایانه شخصی و اتاق را بدون دانش پیشرفته برنامه‌نویسی برای غیر توسعه‌دهندگان آسان می‌کند. همچنین یک ابزار پیوند ایجاد محتوای دیجیتالی وجود دارد که به سرعت مجموعه داده های 3Ds Max را به محیط بلادرنگ متصل می کند و به هنرمندان و طراحان اجازه می دهد تا به صورت تکراری و تعاملی روی پروژه های خود کار کنند.

افراد زیادی هستند که پروژه های واقعیت مجازی خود را با استفاده از موتورهای بازی مانند Unity و Unreal Engine ایجاد می کنند که بسیار عالی هستند، اما با موتور 3Ds Max Interactive VR، اگر در این زمینه تازه کار باشند، انجام این کار آسان تر خواهند بود، به خصوص اگر کاربر قدیمی تری دی مکس باشند و نمی خواهند وقت خود را صرف یادگیری آن موتور ها کنند.

تری دی مکس چه تفاوتی با مایا دارد؟ مقایسه تری دی مکس با مایا !

3ds Max vs Maya : چه زمانی مایا یا تری دی مکس را انتخاب کنید! Maya و 3ds Max توسط استودیوهای خلاق در سراسر جهان برای انیمیشن، مدل سازی، جلوه های بصری و رندر استفاده می شوند. این دو نرم افزار گرچه در کارکردهای مشابهی در موارد مختلف دارند، ولی ابزارهای متنوع و توانایی هایشان هرکدام را از دیگری متمایز کرده و اکثر متخصصین از هردو این ابر نرم  افزارهای گرافیک سه بعدی برای پیش برد پروژه ها استفاده می کنند.

چرا و چه زمانی باید از تری دی مکس استفاده کنیم ؟

3ds Max نرم افزار حرفه ای مدل سازی، انیمیشن و رندر سه بعدی برای بازی ها و ویژوالیزیشن طراحی و معماری است. اگر بیشتر مهارتهای ساخت اشیا سه بعدی، آبجکت های محیط بازی ، طراحی محیط ، و طراحی معماری و داخلی برای شما مهم است، اولویت شما باید تری دی مکس باشد .ویژگی های زیر در تری دی مکس نسبت مایا برجسته هستند و باعث می شوند که شما تری دی مکس را برای این نوع پروژه ها انتخاب کنید :
مجموعه ابزار مدلسازی قوی
3ds Max مجموعه ابزاری غنی و منعطف را برای مدل‌سازی آسان شخصیت‌ها، وسایل و محیط‌ها تا بهترین جزئیات ارائه می‌دهد.
بافت بصری و سایه
از سطوح چوبی غنی گرفته تا پارچه‌های نرم و سبزه‌های شاداب، پوشش‌های متریال، بافت‌ها و نورپردازی واقعی را اضافه کنید که طرح‌های شما را متمایز می‌کند.
رندر با کیفیت بالا
رندر داخلی Arnold در تری دی مکس می تواند پیچیده ترین صحنه های شما را مدیریت کند. با استفاده از کنترل های بصری، به سرعت تکرار کنید و رندرهای با کیفیت نزدیک به نهایی را درست در نمای 3ds Max مشاهده کنید.

نرم افزار اتودسک تری دی اس مکس - Autodesk 3ds Max

چرا و چه زمانی باید از مایا استفاده کنیم ؟

Maya نرم افزار حرفه ای انیمیشن سه بعدی و جلوه های بصری برای فیلم، تلویزیون و بازی است. اگر تمرکز شما روی طراحی کاراکتر و جزئیات شخصیت، انیمیشن سازی شخصیت و جلوه های ویژه انیمیشن است ابزارهای مایا نسبت به تری دی مکس در این کار برتری دارند. ویژگی های زیر در مایا نسبت به تری دی مکس برجسته هستند و باعث می شوند که شما مایا را برای این نوع پروژه ها انتخاب کنید :

خلق شخصیت قدرتمند
اگر حال خلق شخصیت های کارتونی دوست داشتنی باشید، مایا ابزاری قوی برای شکل دادن، آراستگی، و آوردن شخصیت های خود از مفهوم به واقعیت به شما ارائه می دهد.
انیمیشن واقعی
از ویژگی‌های متحرک یک شی تا تغییر شکل مفاصل و استخوان‌ها، دسته‌های IK و مدل‌ها در طول زمان، مایا به شما آزادی خلاقانه‌ای می‌دهد تا شخصیت‌ها و صحنه‌های خود را زنده کنید.
شبیه سازی های فوق العاده دقیق
Bifrost امکان ایجاد شبیه سازی های فیزیکی دقیق و فوق العاده پیچیده را در یک محیط برنامه نویسی بصری فراهم می کند.

چگونه تری دی مکس را یاد بگیریم؟

برای شروع به یادگیری تری دی مکس ما همیشه به شما توصیه میکنیم که جدیدترین علوم روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی فرا بگیرید. سری دوره های صفر تا صد تری دی مکس از انتشارات دیجیتال آریاگستر افزار آموزش های حرفه ای روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی با برترین کیفیت آموزشی و به زبان فارسی و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

مطالب مرتبط:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: