گرافیسم

نرم افزار راینو Rhinoceros 8 v8.7.24134.3001 – معرفی، بررسی، مقایسه، دانلود

دسته بندی :مقالات و دانلود نرم افزارها 15 می 2024 202
نرم افزار راینو Rhinoceros - Rhino 3D

طراحی پیچیده، مدلسازی، ارائه و تحلیل همه با راینو !
Rhinoceros 3D یا Rhino 3D یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی طراحی به کمک کامپیوتر است و سالهاست که نامش در دنیای گرافیک سه بعدی می درخشد و احتمالا شما هم نام راینو را زیاد شنیده باشید. با این حال همه با این نرم افزار و مزایای فراوان آن آشنایی ندارند. شاید شما دانشجویی باشید که می خواهید بفهمید که در حال ورود به چه دنیایی هستید. یا شاید، شما با راینو آشنا شدید و می خواهید بدانید که این ابزار چه کاری می تواند انجام دهد . در هر دسته ای که قرار بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

راینو چیست ؟ What is Rhinoceros 3D

راینو ( Rhinoceros 3D یا Rhino 3D ) نرم افزار قدرتمند طراحی به کمک کامپیوتر یا CAD و مدل سازی سه بعدی است که به شما امکان می دهد مدل ها و هندسه های واقعا پیچیده ای را توسعه دهید. از اولین انتشار رسمی خود در سال 1998 به یکی از ابزارهای استاندارد مدلسازی سه بعدی برای طراحان و معماران تبدیل شده است.

نرم افزار Rhino می تواند منحنی ها، سطوح و جامدات NURBS را بدون محدودیت در پیچیدگی، درجه یا اندازه ایجاد، ویرایش، تجزیه و تحلیل، مستندسازی، رندر، متحرک سازی و ترجمه کند. Rhino همچنین از مش های چند ضلعی و ابرهای نقطه ای پشتیبانی می کند. دقت و انعطاف‌پذیری آن به کاربرانش امکان می‌دهد تا ایده‌های خود را بدون نیاز به صرف زمان زیادی برای یادگیری «CAD» کشف و بسازند.

نرم افزار راینو با تعداد زیادی ابزار پیچیده مدل‌سازی سه بعدی، به شما امکان می‌دهد تا اشکال غیرقابل تصوری را با دقت و جزئیات زیاد، چه از طریق یک نقاشی، یک طرح یا حتی یک اسکن سه بعدی ایجاد کنید. این نرم افزار با اکثر برنامه های پیش نویس، طراحی، CAM، رندر، نمونه سازی و تصویرسازی کار می کند.

تاریخچه راینو

راینو در ابتدا در دهه 1990 توسط رابرت مک نیل به عنوان یک نرم افزار مکمل برای Autodesk CADD توسعه یافت و اولین نسخه با ثبات به عنوان Rhino نسخه 1 در سال 1998 منتشر شد. رابرت مک نیل  یک نمونه اولیه در Cadd تولید کرد، پس از آن تصمیم گرفت نرم افزار مدل سازی NURBS را توسعه دهند.

مایکل گیبسون به عنوان کارآموز نزد او استخدام شده و پیشتر Sculptura را ایجاد کرده بود که یک نرم افزار مدل سازی مش بود، همکاری در توسعه راینو را آغاز کرد. پس از چند سال توسعه راینو ، نرم افزار Sculptura با NURBS ادغام شد و نام  آن به Rhinoceros تغییر یافت. رابرت مک نیل همچنین مسئول ایجاد یک پلاگین برای Rhino به نام Grasshopper بود که ویژگی های منحصر به فردی را در زمینه طراحی پارامتریک به راینو اضافه می کرد.

پس از چند سال توسعه دومین نسخه رسمی راینو در سال 2001 و نسخه سوم راینو در سال 2002 منتشر شد. نسخه چهارم راینو با قابلیت استفاده از ابزار گرسهاپر در سال 2007 منتشر شد که یک جهش در نسخه های راینو بود. در ادامه پس از چند سال توسعه نسخه قدرتمند 5  راینو برای ویندوز در سال 2012 و برای سیستم عامل مک در سال 2015 منتشر شد.

در طی چند دهه تغییر و تحول راینو، تیم توسعه و صاحب نرم افزار راینو همان توسعه دهندگان ابتدایی هستند که همیشه در حال توسعه این نرم افزار بوده و هر سال یا هر چندسال یک بار نسخه های جدید را با ویژگی ها و ابزارهای بروز شده بر اساس بازخورد و نیاز کاربران منتشر می کنند.

چه کارهایی با راینو میتوانید انجام بدهید؟

استفاده از راینو 3D برای معماری، طراحی صنعتی، مدل سازی سه بعدی، نمونه سازی تنها گوشه ای از موارد استفاده فراوانی است که این نرم افزار می تواند به آن بپردازد. کار با راینو را با یک طرح اولیه، یک طراحی، یک مدل فیزیکی، اسکن داده‌ها و یا فقط یک ایده می توانید شروع کنید، Rhino ابزارهایی را برای مدل‌سازی و مستندسازی دقیق طرح‌های شما برای رندر، انیمیشن، پیش‌نویس، مهندسی، تجزیه و تحلیل و ساخت فراهم می‌کند.

راینو یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای مورد استفاده در زمینه صنعتی و تولیدی است و البته کاربردهای نرم افزار راینو می تواند متفاوت باشد. این نرم افزار بر اساس هندسه NURBS است، به این معنی که از اسپلاین مبنای منطقی غیر یکنواخت استفاده می کند. نرم افزار Rhino یک برنامه چند وظیفه ای است و می توان از آن در معماری، طراحی جواهرات و اشیاء، مهندسی، طراحی خودرو، نمونه سازی و حتی طراحی گرافیک استفاده کرد.

چیزی که نرم افزار راینو را خاص و متفاوت کرده استفاده از مدل ریاضی NURBS است. راینو می تواند مدل سازی پروژه های بسیار پیچیده و بزرگ را مدیریت کند تا بتوانید هر شکلی را که می خواهید با دقت و جزئیات بالا ایجاد کنید. علاوه بر این، این نرم افزار با اکثر نرم افزارهای سه بعدی سازگار است تا به شما کمک کند مدل خود را در قالب های مختلف وارد و صادر کنید.

نرم افزار راینو Rhinoceros - Rhino 3D

ویژگی های خاص نرم افزار Rhino 3D

راینو می‌تواند منحنی‌ها، سطوح و جامدات NURBS، هندسه تقسیم‌بندی (SubD)، ابرهای نقطه‌ای و مش‌های چندضلعی را ایجاد، ویرایش، تجزیه و تحلیل، مستندسازی، رندر، متحرک و ترجمه کند. هیچ محدودیتی در پیچیدگی، درجه یا اندازه فراتر از سخت افزار شما وجود ندارد. علاوه بر ویژگی های قدرتمند راینو به عنوان یک نرم افزار گرافیک سه بعدی ویژگی های خاص عبارتند از:

طراحی آزاد و نامحدود: راینو ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی آزاد و نا محدودی دارد که مانند آن در کمتر نرم افزار سه بعدی مشابهی یافت می شود، شاید در برخی ابر نرم افزارهای بزرگ که قیمت آنها 20 تا 50 برابر بیشتر از راینو است مشابه آن باشد. با این ابزارها هر شکلی که می توانید تصور کنید را مدل می کنید.
دقت بالا در طراحی: راینو برای طراحی جزییات در نمونه سازی، مهندسی، تجزیه و تحلیل و ساخت هر چیزی از یک هواپیما گرفته تا جواهرات دقت بسیار بالایی دارد.
سرعت بالای اجرا: راینو نرم افزار بسیار سریعی است و حتی در یک کامپیوتر لپ تاپ معمولی هیچ سخت افزار خاصی مورد نیاز نیست.
سازگاری کامل با دیگر نرم افزارها:  راینو با سایر نرم افزارهای طراحی، نقشه کشی، CAM، مهندسی، تحلیل، رندر، انیمیشن و تصویرسازی شما سازگاری کامل دارد.
خواندن و تعمیر کردن: مش ها و فایل های بسیار چالش برانگیز IGES را در راینو می توانید بخوانید و تعمیر کنید.

راینو در کدام مشاغل و صنایع استفاده می شود؟

  • – راینو در صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز
  • – راینو در طراحی جواهرات
  • – راینو برای طراحی منظره
  • – راینو برای طراحی محصول و صنعتی
  • – راینو در صنعت طراحی اتومبیل
  • – راینو در صنعت کشتیرانی و دریایی
  • – راینو برای طراحی های محساباتی

به طور خلاصه، موارد استفاده از نرم افزار Rhino 3D می تواند متفاوت باشد و زمینه های بسیاری از صنعت سه بعدی را شامل شود. از آسمان‌خراش‌ها گرفته تا قایق‌های تفریحی، از مبلمان تا کفش، هواپیما و فضاهای داخلی دریایی، حتی زیباترین جواهرات و محصولات، طراحی صنعتی و بسیاری موارد دیگر Rhinoceros 3D یک راه‌حل مدل‌سازی سه بعدی همه‌کاره، محبوب و بسیار توانمند است. بسیاری از راینو برای ساخت فرم آزاد و طراحی پارامتریک استفاده می کنند.

Rhino در صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز

نرم افزار Rhinoceros به همراه Grasshopper یک مدل ساز سه بعدی قوی برای معماری، طراحی داخلی، مهندسی، ساخت و سازه است. راینو توانایی تیم را برای اجرای فرم ساختمانی خلاقانه افزایش می دهد. راینو به شدت برای سقف های آزاد، نماهای پارامتریک، اجزای تکراری، اشکال همه کاره یا سازه های پیچیده استفاده می شود.

تعجب آور نیست که اگر یک مهندس معمار یا طراح داخلی به شما بگوید همه ابزارهای دیگر را کنار گذاشته و فقط با راینو تمام پروژه ها را پیش می برد! ساختارهای مختلف جریان آزاد را می توان تنها با تغییر پارامترهایی که کیفیت پروژه شما را کنترل می کنند ایجاد کرد.

Rhino در طراحی جواهرات

Rhino تمام نیازهای طراحی صنعت جواهرات از کوچکترین گالری تا بزرگترین تولید کنندگان جهان را تامین می کند و با آزادی کامل در طراحی و ساخت از پروسه طراحی جواهر با راینو لذت ببرید. همچنین چندین پلاگین قدرتمند طراحی جواهرات با راینو پیشرو مانند CrossGems، Stuller’s MatrixGold® و CounterSketch® وجود دارند تا طراحی را حتی سریعتر و کارآمدتر کند.

Rhino برای طراحی منظره

ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی Rhino به همراه ابزارهای پارامتریک Grasshopper و پلاگین‌های خاص منظره، یک راه‌حل نرم‌افزاری کامل برای طراحی منظره ارائه می‌کنند. با شروع از یک طرح ساده، می‌توانید پروژه‌های سه‌بعدی پیچیده‌ای را با زمین‌های وارد شده از وب، پوشش گیاهی خاص مکان، و اشیاء پارامتریک ایجاد کنید که می‌توانند با تصاویر واقعی و انیمیشن‌های متحرک ارائه شوند.

نرم افزار راینو Rhinoceros - Rhino 3D

به لطف ادغام Rhino در Revit، اسناد دوبعدی را برای بردن به یک سایت ساخت‌وساز ایجاد کنید و زمین‌ها، گیاهان و سایر اشیاء خود را به عنوان اشیاء BIM در Autodesk Revit شناسایی کنید. ابزارهای مدل‌سازی راینو توسط معماران منظر، برنامه‌ریزان شهری، تکنسین‌های شورای شهر، سازندگان، طراحان فضای سبز و بسیاری از متخصصان دیگر استفاده می‌شوند.

Rhino برای طراحی محصول و صنعتی

منحنی ها و سطوح صاف و پیچیده که با فناوری NURBS Rhino امکان پذیر است با نیازهای محصول و طراحی صنعتی طنین انداز می شود، جایی که ظرافت فرم و عملکرد همگرا می شود و امکان توسعه طرح های ارگونومیک و زیبایی شناختی محصول را فراهم می کند.

چیزی که راینو را برای محصول و طراحی صنعتی متمایز می کند، توانایی ادغام یکپارچه با فناوری های نمونه سازی سریع برای انتقال آسان از مفاهیم مجازی به نمونه های اولیه ملموس است. کتابخانه گسترده پلاگین‌های Rhino که برای این زمینه‌ها طراحی شده است، قابلیت‌های آن را بیشتر می‌کند و ابزارهای تخصصی برای مدل‌سازی پارامتری، رندر و شبیه‌سازی مکانیکی ارائه می‌دهد.

از طریق راینو، طراحان محصول و صنعتی می توانند به طور موثر مفاهیم خود را تجسم و تکرار کنند و اطمینان حاصل کنند که محصولات نهایی با چشم انداز آنها مطابقت دارند و الزامات عملکردی را برآورده می کنند.

Rhino در صنعت طراحی اتومبیل

Rhinoceros یکی از بهترین پلتفرم ها را برای مدل سازی سه بعدی و معماری مولد یا افزودنی ارائه می دهد که بسیار دقیق است. ادغام راینو و پرینت سه بعدی برای تولید انبوه برای نمونه سازی سریع قطعات خودرو مفید است. با راینو می تواند بهترین طرح های مفهومی تا جزئیات کامل یک اتومبیل را طراحی کنید.

Rhino در صنعت کشتیرانی و دریایی

راینو از سطوح دقیق NURBS برای کمک به مدل‌سازی هر جنبه‌ای از کشتی استفاده می‌کند. انعطاف‌پذیری آن به شما امکان می‌دهد طرح خود را به روش‌های مختلف ایجاد کنید و شما را در یک رویکرد از پیش تعریف‌شده محبوس نمی‌کند، به طوری که می‌توان از آن در تمام مراحل، از طراحی شماتیک گرفته تا جزئیات ساخت، استفاده کرد.

Rhino برای طراحی های محساباتی

چیزی که راینو را برای طراحی محاسباتی متمایز می کند، پشتیبانی آن از رابط های برنامه نویسی و برنامه نویسی است. این به طراحان امکان می دهد از زبان های برنامه نویسی بصری مانند Grasshopper که با Rhino ادغام شده است استفاده کنند. Grasshopper به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از رویکرد مبتنی بر گره، مدل‌های پارامتریک ایجاد کنند و کاوش جایگزین‌های طراحی و تولید هندسه‌های پیچیده توسط الگوریتم‌ها را تسهیل می‌کند.

سازگاری Rhino برای ادغام با افزونه های خارجی و زبان های برنامه نویسی، قابلیت های طراحی محاسباتی آن را افزایش می دهد. طراحان می‌توانند ابزارها و الگوریتم‌های سفارشی را توسعه دهند و طرح‌هایی را ایجاد کنند که به صورت پویا به پارامترهای متغیر یا ورودی‌های محیطی پاسخ دهند.

راینو چه تفاوتی با دیگر نرم افزار های سه بعدی دارد ؟ مقایسه راینو با سایر نرم افزارها سه بعدی

Rhino vs. Sketchup vs. Blender vs. 3ds Max vs. Revit: آیا راینو بهتر از اسکچاپ است؟ چگونه با تری دی مکس مقایسه می شود؟ چه کسی در جنگ راینو با اتودسک رویت برنده می شود؟ اینها سوالاتی است که هر تازه واردی در طراحی پارامتریک دارد!

همه ما می دانیم که نرم افزار Rhinoceros رقبای زیادی در عرصه مدل سازی سه بعدی دارد. از SketchUp گرفته تا 3ds Max، هر کدام از آنها تخصص متفاوتی دارند، بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی با روش طراحی شما مطابقت دارد. موارد زیر برخی از ویژگی های مهم راینو است که به آن شخصیت برجسته ای در دنیای نرم افزار می بخشد:

استفاده بسیار آسان : در مقایسه با ابزارهایی مانند تری دی اس مکس و بلندر، استفاده از راینو پیچیده نیست و فردی با دانش محدود نیز می تواند آن را اجرا کند.

یک میزبان عالی برای ابزارهای طراحی پارامتریک: شاید بزرگترین انعطاف‌پذیری Rhinoceros نسبت به ابزارهای دیگر این باشد که در حالی که خود یک نرم‌افزار مدل‌سازی سطح ساده است، با افزونه‌هایی مانند Grasshopper ترکیب می‌شود تا مسلماً محبوب‌ترین ترکیب برای طراحی پارامتریک باشد.

بیش از یک زمینه طراحی منحصر به فرد را برآورده می کند: اگر یک طراح داخلی هستید که عاشق ایجاد مبلمان هستید، یا اگر به طراحی محصول و همچنین طراحی خودرو علاقه دارید، این ابزار مناسب برای شماست. برخلاف Revit یا Blender، به طراح انعطاف‌پذیری می‌دهد تا بین فیلدها حرکت کند، به این معنی که نیازی به یادگیری استفاده از انواع مختلف نرم‌افزار نیست.

انتقال آسان از محصولات Autodesk: اگر به Autodesk عادت دارید، Rhino 3D با توالی دستورات مشابه کار می کند و یادگیری و تنظیم آن را بسیار ساده تر می کند.

ابعاد چندگانه: مانند Revit، راینو همچنین به شما اجازه می دهد تا با چندین نما و ابعاد به طور همزمان کار کنید، در حالی که پلاگین های قابل اعتمادی مانند VisualArq می توانند آن ها را به مجموعه ای از نقاشی ها تبدیل کنند. اگرچه ممکن است جزئیات کامل یک نرم‌افزار BIM را نداشته باشد، اما بهترین مدل‌سازی انعطاف‌پذیر و مهارت‌های مستندسازی خوب را در اختیار دارد.

پلاگین های بسیار زیباد و مفید: ما نمی توانیم به اندازه کافی بر این موضوع تاکید کنیم. به هر چیزی که با آن دست و پنجه نرم می کنید فکر کنید و Rhino احتمالاً یک افزونه برای آن دارد.

نمونه سازی ساده تر: در حالی که اکثر ابزارها برای مفهوم سازی و مستندسازی به خوبی عمل می کنند، Rhino یک قدم ایده آل قبل از ساخت است. در دنیایی که همه می‌خواهند نمونه‌ای را ببینند، هیچ ابزار دیگری مدل شما را برای نمونه‌سازی سریع‌تر آماده نمی‌کند..

چگونه راینو را یاد بگیریم؟

برای شروع به یادگیری راینو ما همیشه به شما توصیه میکنیم که جدیدترین علوم روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی فرا بگیرید. سری دوره های صفر تا صد راینو از انتشارات دیجیتال آریاگستر افزار آموزش های حرفه ای روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی با برترین کیفیت آموزشی و به زبان فارسی و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین در ادامه برای تسلط بیشتر میتوانید برترین دوره های تخصصی آموزش راینو را به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی را در وبسایت گرافیسم فرا بگیرید. لیست دوره های آموزش Rhino را در این صفحه ببینید.

سخن پایانی

نرم افزار راینو نسبت به دیگر رقبای بزرگ در صنعت مدل سازی سه بعدی کمی جدیدتر و در عین حال نوآورانه تر است و کاربران تازه کار تا حرفه ای های صنعت روز به روز بیشتر از آن استفاده می کنند. در نسخه های جدید تکنولوژی هوش مصنوعی قابلیت های بی نظیر راینو را بیشتر هم کرده است.

راینو برای سیستم عامل های ویندوز و مک ارائه شده است. سعی داشتیم در این مقاله به معرفی نرم افزار راینو و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم تا شما را با امکانات این نرم‌افزار فوق‌العاده آشنا سازیم.

لینک های دانلود راینو – Rhinoceros 8 v8.7.24134.3001 x64

رمز عبور:

graphism.ir

حجم:

0.6 گیگابایت

راهنمای نصب:

1- نرم افزار را نصب کنید. (برای نصب تعدادی از ابزارهای پیش نیاز، باید سیستم شما به اینترنت متصل باشد)
2- از پوشه Patch بر روی فایل Patch.exe کلیک راست نموده و با کلیک بر روی گزینه Run as Adminstrator آن را اجرا کنید. گزینه Delete all installed license files و Installed licenses of Rhinoceros 8 را انتخاب کنید. بر روی Install کلیک کنید. فرآیند پچ را تا انتها ادامه دهید.
3- از منوی File > Properties به منوی Update and Statistics رفته و گزینه Enable Update and Statistics را غیرفعال کنید.
4- دسترسی نرم افزار به اینترنت را از طریق فایروال مسدود کنید. (لینک آموزش طریقه جلوگیری از اتصال یک نرم افزار به اینترنت)

حداقل سیستم مورد نیاز راینو – Rhinoceros 8 Minimum Requirements

Rhino 8 for Windows
Hardware
– 64-bit Intel or AMD processor (Not ARM)
– At least 8 GB (RAM) memory is recommended
– 600 MB disk space
– OpenGL 4.1 capable video card is recommended
– At least 4 GB Video card memory is recommended
– A multi-button mouse with a scroll wheel is recommended
– SpaceNavigator optional
– Apple Intel hardware with Boot Camp optional
– (Boot Camp is not supported on Apple Silicon Macs.)Windows Operating Systems
– Windows 11
– Windows 10Internet connection for
– Download
– License validation
– Rhino account for:
– – Technical support on the forum
– – Cloud Zoo license managementUser recommendations
Since we can’t test every possible hardware combination, you can get hardware recommendations from other users…

Not supported
– Windows 8.1 and older
– Windows Server (any version)
– Boot Camp on Apple Silicon Macs
– Virtualization systems such as VMWare, Remote Desktop, and Parallels
– Linux
– ARM processors including the Microsoft SQ® 1 and 2

مطالب مرتبط:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: