گرافیسم

نرم افزار بلندر Blender v4.1.1 – معرفی، بررسی، مقایسه، دانلود

دسته بندی :مقالات و دانلود نرم افزارها 10 آوریل 2024 537
نرم افزار بلندر Blender

هرچه آنچه از دنیای سه بعدی نیاز دارید را بلندر به شما تقدیم میکند!
Blender یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی کامپیوتری منبع باز و رایگان است و که در سالهای اخیر بسیار محبوب شده است و نام آن با دنیای گرافیک سه بعدی گره خورده است و احتمالا شما هم نام بلندر را زیاد شنیده باشید. با این حال همه با این نرم افزار و مزایای فراوان آن آشنایی ندارند. شاید شما دانشجویی باشید که می خواهید بفهمید که در حال ورود به چه دنیایی هستید. یا شاید، شما با بلندر آشنا شدید و می خواهید بدانید که این ابزار چه کاری می تواند انجام دهد . در هر دسته ای که قرار بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

بلندر چیست ؟ What is Blender

بلندر ( Blender ) یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی کامپیوتری منبع باز (Open Source) رایگان و بسیار محبوب است. با کمک Blender، می‌توانیم طرح ها و آثار سه‌بعدی مانند تصاویر ثابت، انیمیشن‌های سه‌بعدی، عکس‌های VFX، و ویرایش ویدیو و بسیاری موارد جالب دیگر را انجام دهیم.

در کنار داشتن ابزارهای متعدد و استاندارد برای مدلسازی سه بعدی و انیمیشن در بلندر، ویژگی منحصر به فرد بلندر در مقایسه با دیگر رقبای بزرگ این صنعت در سبک بودن، سرعت بالا، رایگان بودن و داشتن کاربران بسیار زیاد است که در نتیجه یادگیری و رفع مشکل را بسیار ساده تر می کند. بلندر یک نرم افزار چند پلتفرمی است و برای پلتفرم های مختلف مانند لینوکس، macOS و سیستم عامل های ویندوز در دسترس است.

تاریخچه بلندر

تاریخچه بلندر به اواخر دهه 1980 میلادی بر میگردد وقتی در سال 1988، شرکت هلندی انیمیشن NeoGeo توسط Ton Roosendaal تاسیس شد. NeoGeo به سرعت به بزرگترین شرکت تولید انیمیشن سه بعدی هلند و یکی از پیشروترین خانه های انیمیشن در اروپا تبدیل شد. در NeoGeo، شخص Ton Roosendaal مسئول طراحی هنری و ایجاد نرم افزار داخلی بود. Ton در سال 1995 شروع به بازنویسی برنامه کرد و یک نرم افزار سه بعدی به نام Blender را توسعه داد.

با ادامه توسعه نرم افزار بلندر، برای Ton مشخص شد که استفاده از Blender را می تواند به خارج از NeoGeo نیز گسترش دهد بلندر می تواند به عنوان ابزاری برای سایر هنرمندان انیمیشن استفاده شود. تمرکز او به ساخت و توزیع یک برنامه سه بعدی سبک وزن و چند پلتفرمی به صورت رایگان و متن باز بود.

زمانی که بیشتر برنامه های تجاری سه بعدی هزاران دلار قیمت داشتند، این یک ایده بنیادی بود.شرکت در اولین کنفرانس SIGGRAPH توسط بلندر موفقیت بزرگی بود و توجه بسیاری را هم از سوی مطبوعات و هم از سوی شرکت کنندگان به خود جلب کرد. بلندر یک موفقیت بود و پتانسیل فوق العاده خود را ثابت کرد!

پس از موفقیت کنفرانس SIGGRAPH در اوایل سال 2000، 4.5 میلیون یورو به عنوان بودجه توسط سرمایه گذاران خطرپذیر تامین شد. جریان نقدی بزرگ به آنها اجازه داد تا به سرعت فعالیت های خود را گسترش دهد و این سرآغاز توسعه مداوم و دائمی بلندر تا امروز شده است. نرم افزار بلندر امروزه به یکی از قدرتمندترین و پرکاربر ترین نرم افزارهای سه بعدی دنیا تبدیل شده است.

چه کارهایی با بلندر میتوانید انجام بدهید؟

  • – مدلسازی
  • – انیمیشن
  • – ریگینگ
  • – شبیه سازی
  • – رندرینگ
  • – ترکیب بندی و ردیابی حرکت
  • – ویراش ویدیو
  • – بازی سازی

در درجه اول، Blender از هر جنبه از خط روند و گردش کار توسعه انیمیشن پشتیبانی می کند و در زمینه تولید و توسعه انیمیشن همه چیز را در خود جای میدهد. از آنجایی که پروژه های انیمیشن می توانند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشند، گردش کار توسعه همه چیز را در مسیر انتشار نگه می دارد. گردش کار به مراحل مختلف مورد نیاز برای تولید یک انیمیشن کامل تقسیم می شود. بلندر هر مرحله را تسهیل می کند و در عین حال انعطاف پذیری را برای هنرمندان فراهم می کند تا اثر خود را بر روی طراحی بگذارند.

ریگینگ در بلندر

برای متحرک سازی صحیح اشیا یا شخصیت ها، باید ساختار را شبیه سازی کنید. ابتدایی ترین مثال در این مورد بدن انسان است. انیماتورها برای اینکه یک بدن متحرک به شکلی باورپذیر حرکت کند، مدل شخصیت را با شبیه‌سازی سیستم اسکلتی و عضلانی انسان می‌سازند. داشتن یک دید واقع بینانه از سیستم های داخلی بدن به هر قسمت از بدن اجازه می دهد تا همانطور که باید حرکت کند. از آنجایی که مخاطب به خوبی با نحوه راه رفتن افراد آشنا می شود، برای ساخت یک انیمیشن جذاب نیاز به دستکاری دست و پای شخصیت است.

انیمیشن در بلندر

اساس تولید هر انیمیشنی حرکتی است که برای هر شخصیت و شیء در صحنه اعمال می شود. Blender به شما این امکان را می دهد که انیمیشن ها را به دقت ویرایش و در زمان واقعی ویرایش کنید. می‌توانید از فناوری سنتی فریم‌های کلیدی استفاده کنید، یا می‌توانید اجرای فیلم‌برداری حرکتی را انتخاب کنید تا یک بازیگر را به تصویر بکشید. البته، شما حتی می توانید بسته به آنچه پروژه شما نیاز دارد، این دو سبک را با هم ترکیب کنید.

نرم افزار بلندر Blender

شبیه سازی در بلندر

برای ساختن یک دنیای دیجیتال جذاب، جنبه‌های زندگی باید به شکلی باورپذیر شبیه‌سازی شوند. به عنوان مثال، Blender اجازه می دهد تا تعاملات فیزیک دقیق شکل بگیرد، اجسام و کاراکترها هنگامی که نیرویی به آنها وارد شود واکنش مناسبی نشان دهند. سایر جنبه های شبیه سازی شامل بافت و اصطکاک است. اگر زمین یخ زده به نظر می رسد، شخصیت ها و اشیاء باید در امتداد سطح یخ هنگام حرکت روی آن بلغزند. با کمی خلاقیت و مهارت فنی، می توانید هر تعاملی را که مخاطبان یا بازیکنان انتظار دارند شبیه سازی کنید.

رندرینگ در بلندر

آخرین نسخه هر صحنه کمی متفاوت از فایل‌هایی است که در استودیو کار می‌شود. برای تکمیل ظاهر صحنه های دیجیتال، فرآیندی به نام رندر را اعمال خواهید کرد. این به افکت‌های اضافی اضافه می‌کند، نور را بهبود می‌بخشد و حس نهایی بودن را برای هر بخش از پروژه ایجاد می‌کند. Blender به شما امکان می دهد صحنه ها را مستقیماً بدون نیاز به اکسپورت پروژه خود به برنامه دیگری مانند موتور بازی ارائه دهید.

ترکیب بندی و ردیابی حرکت در بلندر

سازندگان برای تنظیم صحیح یک صحن، از دقت ریاضی استفاده می کنند. ردیف کردن تصاویر و ردیابی حرکت شامل استفاده از نقاط خاص است. Blender به شما امکان می دهد نقاط ردیابی را تنظیم و تنظیم کنید تا زاویه دوربین عالی داشته باشید یا حرکات سریع را روی صفحه نمایش مشاهده کنید. نظارت بر مختصات دقیق نقاط کلیدی، مشخصه کار با کیفیت حرفه ای است.

ویراش ویدیو در بلندر

ویرایش ویدیو به نرم افزار قدرتمندی نیاز دارد تا به طور موثر انجام شود. در حالی که احتمالاً علاوه بر بلندر از چندین ویرایشگر ویدیوی اختصاصی استفاده خواهید کرد، عملکرد داخلی این نرم افزار بسیار عالی است. می توانید ویرایش های ساده ای روی صحنه های متحرک انجام دهید و افکت های همراه را اضافه کنید. موسیقی، نشانه های صوتی، و متن را می توان در صورت لزوم روی هم قرار داد. البته، اگر برای ویرایش انیمیشن خود به برنامه اساسی تری نیاز دارید، می توانید فایل های ویدیویی خود را در هر زمانی اکسپورت کنید.

بازی سازی با بلندر

در بالا به اختصار اشاره شد که Blender همچنین می تواند به ساخت بازی های ویدیویی کمک کند. در واقع، بسیاری از عناوین محبوب حتی پلی استیشن با این نرم افزار ساخته شدند. اکثر استودیوها از یک موتور بازی اختصاصی مانند Unreal یا Unity استفاده می کنند، در حالی که بیشتر Assetهای خود را در یک برنامه کمکی مانند Blender ایجاد می کنند. از آنجایی که می‌توانید به راحتی فایل‌ها را بین بلندر و موتورهای اصلی بازی انتقال دهید، این فرآیند بسیار روان‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

نرم افزار بلندر Blender

ویژگی های اصلی بلندر

  • – موتور رندر Cycles
  • – مدلسازی، اسکالپتینگ، UV
  • – VFX و جلوه های ویژه
  • – انیمیشن و ریگینگ
  • – هنر داستان، طراحی دو بعدی در سه بعدی
  • – شخصی سازی کامل
  • – پشتیبانی و انجمن

در ادامه برخی از ویژگی  های متمایز کننده بلندر را هم در ادامه مرور می کنیم

موتور رندر Cycles

Cycles موتور ردیاب مسیر و قدرتمند داخلی Blender است که رندر فوق العاده واقعی و خیره کننده ای را با سرعت بالا ارائه می دهد. پیش نمایش در زمان واقعی، · رندر CPU و GPU، · سایه زن PBR و پشتیبانی از نور HDR و پشتیبانی از رندر VR از ویژگی های این موتور رندر است.

مدلسازی، اسکالپتینگ، UV

مجموعه جامع ابزارهای مدل‌سازی Blender، ایجاد، تبدیل و ویرایش مدل‌های شما را آسان می‌کند. ابزار های اسکالپتنگ پیشرفته و براش های مختلف، · رنگ آمیزی سه بعدی با برس های بافت دار و ماسک و برنامه نویسی پایتون برای ابزارها و افزونه های سفارشی از ویژگی های این بخش است.

VFX و جلوه های ویژه

متخصصان VFX به بلندر می گویند: “احتمالا بهترین ردیاب در بازار”. بلندر شامل دوربین آماده تولید و ردیابی شی است. به شما امکان می دهد فیلم خام وارد کنید، فیلم را ردیابی کنید، مناطق را ماسک کنید و حرکات دوربین را به صورت زنده در صحنه سه بعدی خود ببینید. از بین بردن نیاز به جابجایی بین برنامه ها. ردیابی خودکار و دستی، · بازسازی قدرتمند دوربین، پیش نمایش در زمان واقعی از فیلم ردیابی شده و صحنه 3D شما و پشتیبانی از ردیابی Planar و حل کننده های سه پایه از ویژگی های این بخش بلندر است.

انیمیشن و ریگینگ

به لطف ابزارهای ریگینگ و انیمیشن با کیفیت بالا، Blender اکنون برای تعداد زیادی فیلم کوتاه، تبلیغات، سریال های تلویزیونی و فیلم های بلند مورد استفاده قرار می گیرد.

هنر داستان، طراحی دو بعدی در سه بعدی

واقعا! طراحی مستقیم در یک نمای سه بعدی بسیار منطقی است. این آزادی بی‌نظیر گردش کار را برای افراد دارای داستان و هنرمندان دوبعدی باز می‌کند. ترکیب دو بعدی با سه بعدی درست در Viewport، پشتیبانی کامل از انیمیشن با Onion Skinning و لایه ها و رنگ ها برای Stroke و Fill از جمله قابلیت های این ویژگی است.

بلندر را کاملا شخصی سازی کنید

بلندر دارای یک رابط قابل انعطاف کنترل شده پایتون است. طرح، رنگ، اندازه و حتی فونت قابل تنظیم است. از صدها افزونه توسط انجمن استفاده کنید یا خود را با استفاده از API Python قابل دسترسی Blender ایجاد کنید. سفارشی کردن طرح رابط و رنگ، یاجاد ابزارها و افزونه های شخصی خود و اتصال به Blender’s Render API از ویژگی های این قابلیت بلندر است.

پشتیبانی و انجمن بلندر

از آنجایی که بلندر یک نرم افزار رایگان است، کاربران بسیاری دارد و همچنین برای تک تک کاربران، Blender یک انجمن فعال دارد که دریافت پشتیبانی و کمک از سایر هنرمندان را آسان می کند. انجمن های فعالی مثل Stack Exchange وجود و  Blender Artists Community وجود دارد که می‌توانید مشکلات خود را مطرح کنید، کار خود را نشان دهید، در مورد تکنیک‌های مدل‌سازی بازخورد بخواهید و بپرسید که از کدام عملکردها استفاده کنید.

بلندر در کدام مشاغل و صنایع استفاده می شود؟

  • – انیماتور سه بعدی
  • – طراح معماری
  • – طراح کاراکتر
  • – هنرمند و طراح بازی ویدیویی
  • – هنرمند سه بعدی
  • – طراح مفهوم
  • – انیماتورهای اصلی
  • – طراح بازی VR
  • – هنرمند طراح جلوه های ویژه بصری
  • – برنامه نویس سه بعدی
  • – توسعه دهنده برنامه و بازی موبایل

انیماتور سه بعدی

در فرآیند انیمیشن، انیماتورهای سه بعدی با ادغام VFX، CGI، ریگینگ کاراکترها و طراحی صدا، وظیفه تبدیل کاراکترها و گرافیک های دو بعدی به موشن گرافیک های سه بعدی را بر عهده دارند. متخصص بلندر بودن یک راه عالی برای متمایز کردن خود در بازار کار است.

طراح معماری

نرم افزار طراحی Blender به شما امکان می دهد در زمینه معماری حرفه ای را دنبال کنید. به عنوان یک طراح معماری، مسئولیت های شما شامل طراحی دو بعدی و سه بعدی و ترسیم طرح های دیجیتال می شود. یادگیری استفاده از نرم افزار طراحی گرافیکی Blender، مهارت های طراحی و طراحی شما را افزایش می دهد.

طراح کاراکتر

یک طراح کاراکتر مخصوصا طراح و مدل ساز کاراکتر سه بعدی معمولاً در صنعت انیمیشن، فیلمبرداری یا بازی سازی کار می کند و مسئول توسعه ظاهر کلی یک شخصیت است. وظایف شغلی آنها شامل طراحی سه بعدی و دو بعدی، موشن گرافیک، انیمیشن و اجزای طرح بصری است.

هنرمند و طراح بازی ویدیویی

یک هنرمند بازی های ویدیویی مسئولیت طراحی گرافیک، مدل سازی سه بعدی و انیمیشن شخصیت های بازی را بر عهده دارد. آنها با توسعه دهندگان بازی، طراحان بازی و طراحان UX/UI کار می کنند تا یک محیط بازی سرگرم کننده، شخصیت های جالب و انیمیشن هیجان انگیز ایجاد کنند. می‌توانید، انیمیشن، جلوه‌های بصری و پروژه‌های طراحی گرافیک را به مجموعه خود اضافه کنید تا شغل خود را ارتقا دهید.

هنرمند سه بعدی

به عنوان یک هنرمند سه بعدی، مدل های سه بعدی، انیمیشن ها یا هنرهایی را برای رسانه های خلاق می سازید. این کار مستلزم آن است که درک عمیقی از نرم افزارهای سه بعدی و طراحی گرافیکی به نمایش بگذارید. مجموعه های مدل سازی سه بعدی و انیمیشن Blender در سراسر این بازار کار محبوب هستند.

طراح مفهوم

طراحان مفهومی هنرمندان جلوه های بصری و طراحان گرافیک هستند که در صنایع طراحی انیمیشن و بازی های ویدیویی کار می کنند. مسئولیت های شغلی آنها شامل رندر شخصیت، مدل سازی سه بعدی، طراحی گرافیکی و گرافیک جلوه های بصری است. ویژگی‌های VFX، ریگینگ، مدل‌سازی سه بعدی و انیمیشن Blender ابزارهای مفیدی برای طراحان مفهومی هستند.

انیماتورهای اصلی

انیماتورهای اصلی، مدیران خلاقی هستند که مسئول راه اندازی چشم انداز انیمیشن دو بعدی و سه بعدی پروژه در یک بودجه و جدول زمانی تعیین شده هستند. آنها بر تیم‌های متشکل از انیماتورها، هنرمندان مدل‌سازی شخصیت‌های سه بعدی، طراحان گرافیک و سازندگان شخصیت نظارت می‌کنند. تسلط بر نرم افزار انیمیشن Blender، ویژگی های هنرمند شخصیت و برنامه های طراحی به شما کمک می کند تا در این حرفه برتر باشید.

طراح بازی VR

یک طراح بازی واقعیت مجازی با توسعه دهندگان بازی کار می کند و مدل های سه بعدی، گرافیک های حرکتی و اجزای چند بعدی را در یک بازی ویدیویی ادغام می کند. برای اینکه یک طراح بازی VR موفق باشید، باید بر طراحی UX/UI، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، طراحی واقعیت مجازی، ویرایش ویدئو و طراحی شخصیت های سه بعدی تسلط داشته باشید. مدل های سه بعدی Blender و ویژگی های انیماتور، رابط و VFX به شما کمک می کند تا این مهارت ها را تمرین کنید.

هنرمند طراح جلوه های ویژه بصری

اگر می خواهید در حرفه های جلوه های بصری و CGI کار کنید و به طور بالقوه وارد هالیوود و سایر مشاغل پس از تولید شوید، هنرمند VFX بودن برای شما مناسب است. مجموعه جلوه های ویژه Blender ویژگی‌های کامپوزیتینگ داخلی و ردیابی خودکار حرکت را برای این کار ضروری است. شما تصاویر متحرک دستکاری شده و توسعه یافته دیجیتالی را در محتوای ویدیویی زنده یا غیر زنده ادغام خواهید کرد.

برنامه نویس سه بعدی

برنامه نویسی سه بعدی ترکیبی از گرافیک، کدنویسی و توسعه نرم افزار است. این موقعیت توسعه بازی ویدیویی شما را ملزم به تسلط بر گرافیک سه بعدی، رندر شخصیت، C++، توسعه بازی و جلوه های بصری می کند. نرم افزار Blender طیف گسترده ای از جلوه های بصری، انیمیشن، اسکریپت و ویژگی های رابط کاربری را ارائه می دهد که برای این کار حیاتی هستند.

توسعه دهنده برنامه و بازی موبایل

توسعه دهندگان برنامه های کاربردی تلفن همراه متخصصان فناوری هستند که مسئول برنامه نویسی، آزمایش، نگهداری، مقیاس بندی و ارتقاء یک برنامه تلفن همراه هستند. داشتن مهارت‌های UX/UI و مهارت‌های طراحی گرافیکی، برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های بازی‌های موبایلی یک تقویت‌کننده شغلی عالی است. شما می توانید با استفاده از ویژگی های Blender Script، Blender Modeling و Blender 3D خود را به این مهارت ها عادت دهید تا در صنعت توسعه بسیار رقابتی متمایز شوید.

بلندر چه تفاوتی با مایا و تری دی مکس دارد؟ مقایسه بلندر با مایا و تری دی مکس !

Blender vs. Maya vs. 3ds Max: هر سه ابزار طراحی و مدل سازی سه بعدی هستند، اما تفاوت های زیادی هم بین آنها وجود دارد. همه این نرم افزارها رقبای مستقیم نیستند، اما کم و بیش برای یک هدف با عملکردهای متفاوت استفاده می شوند ودر مورد عملکرد و استفاده تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد.

اساسی ترین تفاوت بین Maya، 3ds Max و Blender این است که Maya و Max محصولات شرکت بزرگ Autodesk هستند و در بازار جهانی نرم افزار های بسیار گران قیمتی هستند بنابراین بیشتر شرکت ها از این نرم افزارها به صورت قانونی استفاده میکنند و اشخاص فقط نسخه های محدودتر را به صورت آزمایشی استفاده میکنند، در حالی که Blender محصولی از Blender Foundation و کاملا متن باز و رایگان است و همه افراد از هر رده سنی میتواند در دنیا به صورت رایگان با بلندر مدل سازی کنند و فرایند انیمیشن سازی را پیش ببرند .

Maya در ابتدا یک نرم افزار انیمیشن سازی و تکسچر سه بعدی بود و بعدها قابلیت مدل سازی به آن اضافه شد. در حالی که تری دی اس مکس یک نرم افزار تخصصی انیمیشن نیست، مدل سازان و طراحان سه بعدی آن را برای ایجاد اشیا، پس زمینه، ساختمان و غیره ترجیح می دهند. بلندر نیز یک نرم افزار انیمیشن است. با این حال، استودیوهای بزرگ تولید آن را برای انیمیشن های سه بعدی ترجیح نمی دهند.

مدیریت و یادگیری مایا و بلندر در مقایسه با تری دی مکس دشوارتر است. اگرچه هر سه ابزار طراحی سه بعدی هستند، اما تری دی مکس ساده ترین آنها برای یادگیری است. Maya و Blender با ابزارهای پیچیده برای هر کار کوچک ارائه می شوند، در حالی که ابزارهای Max در مقایسه با دو مورد دیگر کمتر هستند، اما کاربردی تر و به راحتی قابل درک هستند.
مایا و مکس مدت زیادی است که در بازار حضور دارند، اما Blender نسبتاً یک بازیگر جدید در صحنه گرافیک سه بعدی است. استودیوهای بزرگ انیمیشن و تولید فیلم مایا و مکس را ترجیح می دهند، در حالی که Blender انتخاب استارتاپ های کوچکی است که به دنبال انیمیشن های کوچک و جلوه های بصری هستند.

مایا عملا می تواند همه چیز را انجام دهد. می تواند مدل سازی، بافت، ریگ، نورپردازی، انیمیشن همه چیز را انجام دهد. اما مکس و بلندر ممکن است نتوانند همه این کارها را انجام دهند. مکس ممکن است در مدل سازی خوب باشد، اما در مورد انیمیشن حریف مایا نمی شود. Blender ممکن است در انیمیشن خوب باشد اما اگر در مورد مدل سازی و تکسچرینگ صحبت کنیم ممکن است عقب بماند..

چرا و چه زمانی باید از بلندر استفاده کنیم ؟

Blender نرم افزار مدل سازی و انیمیشن سه بعدی با ابزارهای فراوان است و استفاده از آن هیچ محدودیتی ندارد. بلندر اکثر قابلیت های نرم افزارهای مطرح سه بعدی و انیمیشن دنیا را دارد و کاربران آن روز به روز در حال بیشتر شدن هستند و در عین حال کاملا رایگان است.  بلندر ویژگی های فنی و ابزارها ی بسیار قدرتمند و متنوعی دارد که در پیش تر در این مقاله مفصل در مورد انها صحبت کردیم.

اگر به تازگی میخواهید وارد دنیای انیمیشن و سه بعدی شوید، اگر سخت افزار خیلی قدرتمندی برای مدلسازی سه بعدی ندارید، اگربه دنبال نرم افزار برای رندرهای سریعتر و در عین حال باکیفیت برای انیمیشن خود هستید ، اگر به دنبال یک نرم افزار کاملا رایگان و استاندارد برای انیمیشن و مدل سازی هستید، بلندر بهترین انتخاب است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

چرا و چه زمانی باید از مایا استفاده کنیم ؟

Maya نرم افزار حرفه ای انیمیشن سه بعدی و جلوه های بصری برای فیلم، تلویزیون و بازی است. اگر تمرکز شما روی طراحی کاراکتر و جزئیات شخصیت، انیمیشن سازی شخصیت و جلوه های ویژه انیمیشن است ابزارهای مایا نسبت به تری دی مکس در این کار برتری دارند و در مقایسه با بلندر نیز مایا ابزارهای حرفه ای تر و قوی تری ارائه می کند. ویژگی های زیر در مایا نسبت به تری دی مکس و تا حدودی بلندر برجسته هستند و باعث می شوند که شما مایا را برای این نوع پروژه ها انتخاب کنید :

خلق شخصیت قدرتمند
اگر در حال خلق شخصیت های کارتونی دوست داشتنی باشید، مایا ابزاری قوی برای شکل دادن، آراستگی، و آوردن شخصیت های خود از مفهوم به واقعیت به شما ارائه می دهد.
انیمیشن واقعی
از ویژگی‌های متحرک یک شی تا تغییر شکل مفاصل و استخوان‌ها، دسته‌های IK و مدل‌ها در طول زمان، مایا به شما آزادی خلاقانه‌ای می‌دهد تا شخصیت‌ها و صحنه‌های خود را زنده کنید.
شبیه سازی های فوق العاده دقیق
Bifrost امکان ایجاد شبیه سازی های فیزیکی دقیق و فوق العاده پیچیده را در یک محیط برنامه نویسی بصری فراهم می کند.

چرا و چه زمانی باید از تری دی مکس استفاده کنیم ؟

3ds Max نرم افزار حرفه ای مدل سازی، انیمیشن و رندر سه بعدی برای بازی ها و ویژوالیزیشن طراحی و معماری است. اگر بیشتر مهارتهای ساخت اشیا سه بعدی، آبجکت های محیط بازی ، طراحی محیط ، و طراحی معماری و داخلی برای شما مهم است، اولویت شما باید تری دی مکس باشد البته بلندر نیز این کارها را به خوبی انجام می دهد ولی انجام آن در تری دی مکس برای شما ساده تر و همه شمول تر خواهد بود.ویژگی های زیر در تری دی مکس نسبت مایا برجسته هستند و باعث می شوند که شما تری دی مکس را برای این نوع پروژه ها انتخاب کنید :
مجموعه ابزار مدلسازی قوی
3ds Max مجموعه ابزاری غنی و منعطف را برای مدل‌سازی آسان شخصیت‌ها، وسایل و محیط‌ها تا بهترین جزئیات ارائه می‌دهد.
بافت بصری و سایه
از سطوح چوبی غنی گرفته تا پارچه‌های نرم و سبزه‌های شاداب، پوشش‌های متریال، بافت‌ها و نورپردازی واقعی را اضافه کنید که طرح‌های شما را متمایز می‌کند.
رندر با کیفیت بالا
رندر داخلی Arnold در تری دی مکس می تواند پیچیده ترین صحنه های شما را مدیریت کند. با استفاده از کنترل های بصری، به سرعت تکرار کنید و رندرهای با کیفیت نزدیک به نهایی را درست در نمای 3ds Max مشاهده کنید.

چگونه بلندر را یاد بگیریم؟

برای شروع به یادگیری بلندر ما همیشه به شما توصیه میکنیم که جدیدترین علوم روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی فرا بگیرید. سری دوره های صفر تا صد بلندر از انتشارات دیجیتال آریاگستر افزار آموزش های حرفه ای روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی با برترین کیفیت آموزشی و به زبان فارسی و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین در ادامه برای تسلط بیشتر میتوانید برترین دوره های تخصصی آموزش بلندر را به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی را در وبسایت گرافیسم فرا بگیرید. لیست دوره های آموزش Blender را در این صفحه ببینید.

سخن پایانی

نرم افزار بلندر نسبت به دیگر رقبا در صنعت انیمیشن سه بعدی جدیدتر و در عین حال نوآورانه تر است،و کاربران تازه کار تا حرفه ای های صنعت روز به روز بیشتر از آن استفاده می کنند. در نسخه های جدید تکنولوژی هوش مصنوعی قابلیت های بی نظیر بلندر را بیشتر هم کرده است.

بلندر برای هر سیستم عامل های ویندوز و مک و لینوکس ارائه شده است و کاملا رایگان است و همیشه از وبسایت اصلی بلندر میتوانید جدیدترین ویرایش آن را دانلود و نصب کنید. سعی داشتیم در این مقاله به معرفی نرم افزار بلندر و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم تا شما را با امکانات این نرم‌افزار فوق‌العاده آشنا سازیم.

لینک های دانلود بلندر – Blender v4.1.1 x64

رمز عبور:

graphism.ir

حجم:

0.33 گیگابایت

راهنمای نصب:

بلندر رایگان است و خیلی ساده با چند کلیک نصب می شود

حداقل سیستم مورد نیاز بلندر – Blender 4 Minimum Requirements

Minimum
64-bit quad core CPU with SSE4.2 support
8 GB RAM
1920×1080 Full HD display
Mouse, trackpad or pen+tablet
2 GB VRAM Graphics Card that supports OpenGL 4.3
Recommended
64-bit eight core CPU
32 GB RAM
2560×1440 display
Three button mouse or pen+tablet
8 GB VRAM Graphics Card

مطالب مرتبط:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: