گرافیسم

نرم افزار سابستنس دیزاینر Adobe Substance 3D Designer v13.1.2.7745 – معرفی، بررسی، مقایسه، دانلود

دسته بندی :مقالات و دانلود نرم افزارها 17 آوریل 2024 489
نرم افزار سابستنس دیزاینر Adobe Substance 3D Designer

طراحی و ساخت واقعی ترین متریال در دنیای سه بعدی با سابستنس دیزاینر!
Substance Designer نرم افزار قدرتمند طراحی و ساخت متریال است که به عنوان مطرح ترین ابزار برای این کار در صنایع مرتبط با گرافیک شناخته می شود و احتمالا اگر شما هم از علاقمندان به دنیای وسیع گرافیک سه بعدی هستید، نام نرم افزار سابستنس دیزاینر را زیاد شنیده باشید و از اهمیت بالای آن در صنعت گرافیک امروز آگاهید.

با این حال همه با این نرم افزار و مزایای فراوان آن آشنایی کامل ندارند. شاید شما دانشجویی باشید که می خواهید بفهمید که با سابتسنس دیزاینر در حال ورود به چه دنیایی هستید. یا شاید، شما با سابستنس دیزاینر آشنا شدید و می خواهید بدانید که این ابزار چه کاری می تواند انجام دهد . در هر دسته ای که قرار بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

سابستنس دیزاینر چیست ؟ What is Substance Designer

سابستنس دیزاینر ( Substance 3D Designer یا Substance Designer ) نرم افزار ساخت متریال و پترن و فیلترهای دوبعدی و سه بعدی است که روش کاری مبتنی بر Node دارد و به عنوان مرجع و استاندار صنعت گرافیک سه بعدی در این زمینه شناخته می شود. بیش از 95٪ از پروژه های بازی سازی سطح یک دنیا در حال حاضر و همچنین بسیاری معتبرترین استودیوهای جلوه های بصری و انیمیشن از سابستنس دیزاینر استفاده می کنند.

به علاوه از نرم افزار سابستنس دیزاینر در صنایع مرتبط با طراحی محصول، طراحی خودرو و ساخت متریال PBR نیز استفاده می شود. این نرم افزار متریال را از الگوهای تولید رویه ای یا با دستکاری بیت مپ ها در داخل گراف node تولید می کند و شما می توانید متریال سه بعدی متنوع را با تغییرات بی نهایت ایجاد کنید و متریال، الگوها، فیلترهای تصویر، و نورهای یکپارچه را خلق کنید.

نرم افزار سابستنس دیزاینر توانسته جایزه اسکار Technical Achievement Award یا جایزه دستاورد فنی را برای توسعه نرم افزارش و استفاده آن در پروژه های مطرح به دست بیاورد.Substance 3D Designer دارای یک رابط و گردش کار مبتنی بر Node، با تمرکز شدید بر روی تولید رویه‌ای ( procedural generation )، پارامترسازی و گردش‌های کاری غیر مخرب است.

تاریخچه سابستنس دیزاینر

تولید کننده نرم افزار Substance Designer شرکت فرانسوی Allegorithmic در سال 2003 با هدف توسعه در صنعت گرافیک تاسیس شد. آنها به مدت 4 سال فقط در حال تحقیق و توسعه ایده هایشان بودند و با جلب توجه سرمایه گذاران، موفق شدند اولین پروژه خود یعنی ProFX که یک نرم افزار اختصاصی برای تولید تکسچر های رویه ای بود را بسازند و هدف اصلی ProFX کاهش حجم دانلود بازی ها بود چرا که سرعت اینرنت جهانی بسیار پایین تر از امروز بود.

اولین نقطه عطف رشد شرکت در محبوبیت بین هنرمندان در سال 2010 بود، زمانی که Substance Engine به صورت رایگان در Unity، UDK، 3ds Max و Maya ادغام شد. این تصمیم استراتژیک این امکان را داد که مخاطبان زیادی از هنرمندان سه بعدی را که قبلاً اسم Substance را نشنیده بودند، از آن استفاده کنند. این شروع Substance Designer 1 بود که اولین نسخه رسمی اش در سال 2010 منتشر شد.

نقطه عطف بعدی رشد سابستنس زمانی بود که در سال 2013 با توسعه دهندگان بازی برتر دنیا شروع به همکاری نزدیک کرد. رندر مبتنی بر فیزیکی با انتشار نسل جدید کنسول های PS4 و XBox1 شروع به گسترش کرد و تفاوت زیاد کیفیت بهتر Substance با ابزارهای بافت سنتی نمایان شد و نمایش دمو بازی های بسیار واقع گرایانه ای مثل Uncharted 4 تمام نگاهها را به سمت سابستنس کشاند و باعث شد کمپانی های مطرح بازی سازی Naughty Dog و Treyarch و Ubisoft  با سابستنس قراردارد ببندند شروع توسعه نسخه جدید سابستنس دیزاینر آغاز شد.

Substance Designer 4 اولین ابزار هنری آماده PBR یا Physically based rendering (رندر مبتنی بر فیزیک) بود و در اکتبر 2013 منتشر شد و نتیجه تکرار مداوم با هنرمندان فنی بود که روی پروژه های واقعی برتر بازی سازی کار می کردند. در همان زمان، PBR به طور طبیعی به عنوان استاندارد صنعتی جدید برای سایه‌زنی در حال گسترش بود. بنابراین، نرم افزار سابستنس دیزاینر تبدیل به یک جایگزین برای همه حرفه ای ها شد.

در سال 2019 کمپانی بزرگ Adobe مالکیت عمده سهام شرکت Allegorithmic را با قیمت بیش از 150 میلیون دلار خریداری کرد و تیم مدیریتی و توسعه سابستنس تحت شرکت Adobe به همان فعالیت نوآورانه ادامه داند. از آن تاریخ نرم افزار Substance Designer هر سال با نام Adobe Substance 3D Designer نسخه های جدیدش را در Creative Cloud یا به صورت مستقل منتشر می کند.

ویژگی های کار با سابستنس دیزاینر

به طور خلاصه، نرم افزار Substance 3D Designer را باید به عنوان فنی ترین و پیشرفته ترین برنامه بافت سازی موجود در نظر گرفت. این به شما امکان می دهد تقریباً برای هر سبک و موضعی محتوا ایجاد کنید و شما محدود به یک نوع خروجی نیستید بلکه می توانید برای مجموعه ای بسیار گسترده تر محتوا ایجاد کنید.Brush Alphas، Generators، Filters و Base Materials همگی می توانند در Designer ایجاد شوند.

نرم افزار Substance Designer برای ایجاد انواع متریال و مش های مورد نظر شما استفاده می شود. مهم نیست نیاز دارید که این متریال ها چقدر ابتدایی یا پیشرفته باشند. بلکه این نرم افزار مبتنی بر Node است، به این معنی که شما می توانید به عقب برگردید و هر بخشی از فرآیند را ویرایش کنید، حتی به ابتدا، بدون نیاز به راه اندازی مجدد کامل طرح خود. برخی از ویژگی های گردش کار سابستنس دیزاینر به شرح زیر است:

غیر خطی است: می توانید تعداد زیادی خروجی بافت را به طور همزمان بنویسید. یک ماسک یا نوار لغزنده را ویرایش کنید و به طور خودکار هر خروجی متصل مجدداً محاسبه می شود. دیگر نیازی به نگارش جداگانه نقشه هایی مانند Basecolor، Roughness، Normal و غیره نیست.

غیر مخرب است: شما می توانید هر اقدامی را بدون از دست دادن هیچ یک از کار خود معکوس کنید. تکرار و آزمایش بسیار سریع‌تر می‌شود و جریان‌های کاری کارآمدتری پیدا می‌کند.

ابزار Baking داخلی دارد: به ابزارهای Baking پیشرفته و پرسرعت داخل نرم افزار دسترسی همیشگی دارید. دیگر لازم نیست Baking را در یک نرم افزار جداگانه انجام دهید و فرآیندهای طولانی ایمپورت و اکسپورت را انجام دهید.

پارامتریک طراحی میکند: می توانید تنظیم کنید تا تقریباً هر جنبه ای از بافت را کنترل کنید و کنترل کاملی روی Asset داشته باشید.

نرم افزار سابستنس دیزاینر Adobe Substance 3D Designer

فرمت فایل های سابستنس دیزاینر

اکوسیستم نرم افزار سابستنس دیزاینر از 4 نوع فایل مختلف استفاده می کنند. اینها انواع فایل هایی هستند که از Substance 3D Designer اکسپورت می شوند و می توانند به برخی یا همه برنامه های Substance 3D دیگر وارد شوند.

فرمت .SBS یا Substance 3D File : این فایلها سورس اصلی Substance Designer هستند. هنگامی که یک فایل .SBS را باز می کنید، می توانید تمام گره ها را در یک نمودار مشاهده و ویرایش کنید. آنها به صورت بسته‌هایی نشان داده می‌شوند که می‌توانند حاوی هر تعداد منبعی مانند نمودارها، توابع، نقشه‌های بیتی، مش‌ها و غیره باشند. آنها را فقط می توان در Substance 3D Designer و Substance Player باز کرد.
فرمت .SBSAR یا Substance 3D Asset : فایل‌های بهینه‌سازی شده‌ای هستند که در بسیاری از نرم افزار ها قابل استفاده هستند. محاسبه آنها بسیار سریعتر است و به راحتی می توان آنها را بدون مشکلات رفرنس ها به اشتراک گذاشت. هنوز هم می توان پارامترها را تغییر داد، اما ویرایش نمودار قفل شده است. Substance Archives را می‌توان در همه برنامه‌های Substance 3D و هر برنامه‌ای که دارای یکپارچگی Substance 3D است (برخی با یک افزونه خارجی) مانند اتودسک تری دی اس مکس و مایا، آنریل انجین یا یونیتی استفاده کرد.
فرمت های رایج استاتیک .TGA, .BMP, .PNG, .FBX, .OBJ: سابستنس دیزاینر همیشه از اکسپورت به انواع فایل های ثابت پشتیبانی می کند. یک تصویر دو بعدی را می توان به یک فایل بیت مپ اکسپورت کرد، یک مدل سه بعدی را می توان به انواع فایل های سه بعدی رایج خروجی گرفت. هنگامی که به فایل های استاتیک اسکپورت می شود، تمام قابلیت های پویا از بین می رود. تصاویر با وضوح قفل می شوند، مدل های سه بعدی در polycount قفل می شوند.
فایلهای Resource: فایل‌های Substance 3D می‌توانند حاوی منابع بسیار متنوعی باشند که اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. برخی از منابع را می توان فقط در داخل نرم افزار سابتسنس دیزاینر ویرایش کرد، برخی از آنها از برنامه های خارجی می آیند. این فایلها شامل Substance graphs ،Substance function graphs، MDL graphs و Non-graph resources و همچنین Bitmaps, Vector graphics (SVG), 3D mesh and scene, Font, AxF هستند.

4 دلیل که باید حتما سابستنس دیزاینر را یاد بگیرید

  1. آینده متریال ها
  2. هنرمند خود باشید
  3. ویژگی رویه ای
  4. همکاری آسان

1. آینده متریال ها

نرم افزار Substance Designer از فن آوری به نام PBR استفاده می کند که به عنوان رندر مبتنی بر فیزیک شناخته می شود. با طراحی شیدرها و متریال‌ها با PBR، می‌توانید مطمئن باشید که متریال شما از نظر فیزیکی دقیق و یکدست در سراسر آثار هنری به نظر می‌رسند، در حالی که برای سازنده بسیار هم آسان تر است. همچنین حاوی ابزارهایی است فتوگرامتری است که شما می توانید از عکس های دنیای واقعی برای ایجاد متریال واقعی برای پروژه های خود استفاده کنید.

2. هنرمند خود باشید

از تکیه بر تکسچر هنرمندان دیگر دست بردارید. بیاموزید که متریال منحصر به فردی ایجاد کنید که می تواند برای یک پروژه خاص تنظیم شود، یا به عنوان یک الگوی آماده برای بهینه سازی مشخصات عمل کند.

3. ویژگی رویه ای

نرم افزار سابستنس دیزاینر یک بسته ایجاد متریال سه بعدی است، اگرچه گردش کار رویه ای آن ابزاری قدرتمند است که به شما امکان می دهد به سرعت و به راحتی آزمایش کنید، چندین تکرار تولید کنید و زمان ارزشمند خود را صرف تکمیل بخش های واقعا مهم پروژه خود کنید.

4. همکاری آسان

با گردش کار مبتنی بر Node نرم افزارسابستنس دیزاینر به شما امکان می‌دهد طرح‌های خود را مطابق میل خود به روشی کاملاً غیر مخرب تغییر دهید. اگر مدیر هنری شما به دنبال تغییرات باشد یا پروژه در جهت دیگری حرکت کند، این می تواند فوق العاده مفید باشد.

نرم افزار سابستنس دیزاینر Adobe Substance 3D Designer

سابستنس دیزاینر چه تفاوتی با سابستنس پینتر دارد ؟ مقایسه Substance Designer vs. Substance Painter

هنگامی که برای اولین بار در مورد دو برنامه Substance Painter و Substance Designer آشنا می شوید، خیلی محتمل است که این دو را با هم اشتباه بگیرید. آنها بسیار شبیه هستند و برسی سریع ویژگی های آنها تفاوت های آنها را برجسته نمی کند آنها بسیار شبیه هستند اما کاربردهای خاصی دارند. Substance Designer به منظور ایجاد مش ها و متریال است در حالی که Substance Painter برای اعمال تکسچرها، لایه ها و رنگ روی متریال مناسب است.

چه زمانی استفاده از Substance Designer استفاده کنیم

Substance Designer در درجه اول به عنوان نرم افزار ساخت متریال استفاده می شود. تمرکز اصلی آن ساخت بافت های Tile مانند است و از یک رابط مبتنی بر Nod با سیستم تولید رویه ای procedural generation برای ایجاد متریال و فیلترها استفاده می کند. در حالی که از نظر فنی می تواند به عنوان یک ابزار کامل برای ساخت تکسچر استفاده شود ولی زیاد به این حوزه نفوذ نمی کند.

چه زمانی استفاده از Substance Painter استفاده کنیم

هدف اصلی سابستنس پینتر مدل‌سازی تکسچر است. این امکان را برای ماسک کردن و بافت سازی پیشرفته در دو بعدی و سه بعدی فراهم می کند که بهتر از نرم افزارهای دیگر مانند فتوشاپ هستند. هنگامی که نیاز دارید صحنه سه بعدی ای را رندر کنید یا بافت ها و یا دارایی های سه بعدی ایجاد کنید یا بافت های گفته شده را اعمال کنید، آن زمان باید از Substance Painter استفاده کنید.

 Substance 3D Painter به کاربران این امکان را می دهد که به صورت Realtime و آنی، متریال را مستقیماً به مش های سه بعدی بافت و اضافه کنند و مدل ها را رنگ آمیزی کنند. کاربرد اصلی Substance Painter اعمال تکسچر، متریال و رنگ بر روی مش است. اینها می توانند مش هایی باشند که در برنامه دیگری ایجاد کرده اید، یا مش هایی که قبلاً توسط دیگران ایجاد شده اند. این مش ها اغلب ابتدا در Substance Designer ساخته می شوند و سپس به Substance Painter وارد می شوند.

کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید با Substance Painter انجام دهید، از جمله ساخت تکسچر، Baking و ایجاد متریال هوشمند. این شبیه به فتوشاپ است، زیرا مبتنی بر لایه است، اما استفاده از آن بسیار ساده تر و بصری تر است. به طور کلی، نسبت به سایر گزینه‌های موجود، هنرمند پسندتر است.

با نگاهی به نمونه‌هایی که از Substance Painter و Substance Designer استفاده شده‌اند، ممکن است تعجب کنید که برخی از همپوشانی‌ها وجود دارد. این به این دلیل است که بیشتر اوقات این دو محصول با هم استفاده می شوند.در حالی که امکان استفاده از آنها به طور جداگانه وجود دارد، اکثر شرکت ها و متخصصان ترجیح می دهند از این دو برنامه به طور همزمان استفاده کنند. آنها طوری طراحی شده اند که با هم کار کنند و متریال را به راحتی از یکی به دیگری ایمپورت و اکسپورت می شوند.

چگونه سابستنس دیزاینر را یاد بگیریم؟

برای شروع به یادگیری سابستنس دیزاینر ما همیشه به شما توصیه میکنیم که جدیدترین علوم روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی فرا بگیرید. سری دوره های صفر تا صد سابستنس دیزاینر از انتشارات دیجیتال آریاگستر افزار آموزش های حرفه ای روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی با برترین کیفیت آموزشی و به زبان فارسی و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین در ادامه برای تسلط بیشتر میتوانید برترین دوره های تخصصی آموزش سابستنس دیزاینر را به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی را در وبسایت گرافیسم فرا بگیرید. لیست دوره های آموزش Substance Designer را در این صفحه ببینید.

سخن پایانی

نرم افزار سابستنس دیزاینر یک نرم افزار تخصصی برای هنرمندان گرافیک سه بعدی است ومخصوص علاقمندانیست که بهترین کیفیت را در آثار زیبای گرافیکی خود می خواهند و کاربران تازه کار تا حرفه ای های صنعت روز به روز بیشتر از آن استفاده می کنند. در نسخه های جدید تکنولوژی هوش مصنوعی قابلیت های بی نظیر سابستنس دیزاینر را بیشتر هم کرده است.

سابستنس دیزاینر برای سیستم عامل های ویندوز و مک ارائه شده است. سعی داشتیم در این مقاله به معرفی نرم افزار سابستنس دیزاینر و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم تا شما را با امکانات این نرم‌افزار فوق‌العاده آشنا سازیم.

لینک های دانلود سابستنس دیزاینر – Adobe Substance 3D Designer v13.1.2.7745 x64

رمز عبور:

graphism.ir

حجم:

0.62 گیگابایت

راهنمای نصب:

1- ابتدا نرم افزار اصلی را دانلود و از حالت فشرده خارج نمایید.
2- از درون پوشه Setup فایل Set-up.exe را اجرا کنید و نرم افزار را نصب کنید. مسیر پیش فرض نصب را تغییر ندهید.
3- یکبار نرم افزار را اجرا نموده و سپس بطور کامل آن را ببندید.
4- از درون پوشه Patch فایل AdobeGenP.exe را در مسیر نصب نرم افزار کپی کنید. بر روی AdobeGenP.exe کلیک راست نموده و گزینه Run as Adminstrator را بزنید.
5- ابتدا بر روی Search کلیک کنید. منتظر بمانید تا فایل ها از محل نصب پیش فرض خوانده شوند. بر وی Patch کلیک کنید. منتظر بمانید تا عملیات فعالسازی به اتمام برسد.
6- نرم افزار را اجرا کنید.

حداقل سیستم مورد نیاز سابستنس دیزاینر – Adobe Substance 3D Designer v13.0 Minimum Requirements

Minimum  
Windows
-OS: Windows 10 (64bit, version 1909)-CPU:
– Intel Core i5
– AMD Ryzen 5-GPU:
– Nvidia Geforce GTX 1060
– Nvidia Quadro P2200
– AMD Radeon RX 580-VRAM: 4GB
-RAM: 16GB
-Hard drive: SSD type with 30GB of free spaceRecommended
-OS: Windows 11 (64bit)

-CPU:
– Intel Core i7
– AMD Ryzen 7

-GPU:
– Nvidia Geforce RTX 2080
– Nvidia Quadro RTX 4000
– AMD Radeon RX 5700 XT

-VRAM: 10GB
-RAM: 32GB
-Hard drive: SSD type with 30GB of free space

Optimal
-OS: Windows 11 (64bit)

-CPU:
– Intel Core i9
– AMD Ryzen 9

-GPU:
– Nvidia Geforce RTX 3080
– Nvidia Quadro RTX 6000
– AMD Radeon RX 6800 XT

-VRAM: 24GB
-RAM: 64GB
-Hard drive: SSD type with 50GB of free space

مطالب مرتبط:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: