گرافیسم

نرم افزار لایتروم Adobe Lightroom Classic 2024 v13.2.0 – معرفی، بررسی، مقایسه، دانلود

دسته بندی :مقالات و دانلود نرم افزارها 25 فوریه 2024 522
نرم افزار لایتروم Adobe Lightroom Classic - لایت روم کلاسیک

با لایتروم، تصاویر خوب را عالی کنید!
در این مقاله قصد معرفی نرم افزار ادوبی لایت روم و ارائه اطلاعات مفیدی در مورد این نرم افزار ویرایش و مدیریت عکس را داریم تا مشخص شود چرا باید نرم افزار Lightroom را یاد بگیریم. شاید شما دانش آموزی باشید که می خواهید بفهمید که در حال ورود به چه دنیایی هستید. یا شاید شما با ادوبی لایتروم آشنا شدید و می خواهید بدانید که این ابزار چه کاری می تواند انجام دهد . در هر دسته ای که قرار بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

لایت روم چیست ؟ What is Adobe Lightroom

ادوبی لایتروم ( Adobe Lightroom ) یک برنامه تخصصی ویرایش، مدیریت و ذخیره عکس از شرکت Adobe است که راه‌هایی بسیار آسان برای تنظیم نوردهی، رنگ و بهینه سازی عکس های شما در اختیارتان می گذارد و می توانید عکس‌هایی ایجاد کنید که نگاه و احساس شما را به تصویر بکشد.

با این برنامه کاربران می توانند بلافاصله پس از گرفتن عکس، عکس های خود را با ابزارهایی برای تغییر کنتراست، تعادل رنگ و تغییر روشنایی در کامپیوتر و دستگاه های تلفن همراه به سرعت و به راحتی ویرایش کنند. لایت روم همچنین به کاربران اجازه می دهد تا عکس های خود را در آلبوم های آنلاین Creative Cloud بایگانی کنند و اشتراک گذاری و انتشار عکس ها را به میزان قابل توجهی آسان تر می کند.

تاریخچه ادوبی لایتروم

در سال 1999، مارک هامبورگ، توسعه‌دهنده کهنه کار فتوشاپ، پروژه جدیدی را با کد Shadowland آغاز کرد. هامبورگ برای شروع پروژه با آندری هراسیمچوک، طراح رابط سابق Adobe تماس گرفت که این کار یک انحراف از ضوابط شرکت ادوبی بود. در سال 2002، هامبورگ پروژه فتوشاپ را ترک کرد و در پاییز همان سال اولین نمونه نرم‌افزار آزمایشی را به نام PixelToy برای بازبینی برای هم تیمی سابق خود جف شوه فرستاد.

پس از چند سال تحقیق توسط هامبورگ، هراسیمچوک، سندی آلوز (طراح سابق رابط در تیم فتوشاپ)، و گریس کیم (محقق محصول در ادوبی)، پروژه Shadowland در حدود سال 2004 شتاب گرفت تا اولین نسخه رسمی Adobe Lightroom به عنوان همراهی برای Adobe Photoshop در سال 2007 منتشر شد. این نسخه از برنامه برای استفاده در دسکتاپ بهینه شده بود، از آن زمان به عنوان Lightroom Classic تغییر نام داده شد و تا به امروز همچنان پشتیبانی می شود.

در سال 2017 همزمان با تغییرات ادوبی در انتقال نرم افزارها به پلتفرم Creative Cloud، نسخه جدیدی از این برنامه را با نام Lightroom CC منتشر کرد که ویژگی های کمی محدودتری نسب به لایت روم کلاسیک دارد ولی کاملا منعطف است و همزمان برای اجرا بر روی رایانه های رومیزی، دستگاه های تلفن همراه iOS و اندروید و AppleTV طراحی شده است که تفاوت اصلی دو نسخه لایتروم است. .

چه کارهایی با لایت روم میتوانید انجام بدهید؟

Adobe Lightroom یک ابزار قدرتمند ویرایش عکس با ویژگی های خاصی است که هم برای عکاسان حرفه ای و هم علاقمند به عکاسی و هم تمام افرادی که با فایلهای عکس سر و کار دارند مفید است. چه یک عکاس از مدل‌ها برای یک سری تبلیغات چاپی عکس می‌گیرد یا فقط عکس‌های تعطیلات را برای حساب شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی می‌گیرد، لایتروم توانایی ویرایش سریع و کارآمد عکس‌ها و کیفیت خروجی آن‌ها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

این تطبیق پذیری لایت روم را به انتخابی ایده آل برای یادگیری برای هر کسی که به طور منظم به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود عکس می گیرد تبدیل می کند. لایت روم به کاربران این امکان را می دهد که عکس ها را در لحظه ویرایش کنند، رنگ ها، سایه، کنتراست و سایر جزئیات دیجیتال را تنها با چند کلیک تغییر دهند.
به دلیل رابط کاربری آسان و جذاب و تنظیمات  قابل تنظیم از پیش تعیین شده، کاربران می‌توانند در عرض چند ثانیه عکس‌های خود را ویرایش کنند و به راحتی به آنها اجازه می‌دهند تا مسائلی را که برای گرفتن عکسی عالی باید تغییر کنند، شناسایی کنند. به‌روزرسانی‌های اخیر Adobe Lightroom به کاربران اجازه می‌دهد انیمیشن‌های ویدیویی ابتدایی بسازند و ویرایش کنند و دنیای جدیدی از امکانات را برای عکاسان خلاق باز کند.

لایت روم همچنین ابزاری قدرتمند برای آرشیو و انتشار عکس است. لایت روم با اتصال به Adobe Creative Cloud به کاربران اجازه می دهد به راحتی عکس های خود را در چندین دستگاه و برنامه به اشتراک بگذارند. کاربران می توانند عکس بگیرند، اصول اولیه رنگ و کنتراست را در لایت روم ویرایش کنند، سپس آن عکس را به فتوشاپ وارد کنند تا ویرایش عکس با جزئیات بیشتری انجام شود.

نرم افزار لایتروم Adobe Lightroom Classic - لایت روم کلاسیک

لایت روم در کجا و چه حرفه هایی بیشتری استفاده می شود؟

  • – برای طراحان گرافیک
  • – برای عکاسان
  • – برای تبلیغات و بازاریاب‌های دیجیتال
  • – برای مدیران رسانه های اجتماعی

از آنجایی که نرم افزار لایتروم اغلب به عنوان همراه فتوشاپ استفاده می شود، تقریباً در تمام صنایع خلاق که به طور منظم از عکاسی دیجیتال استفاده می کنند، استفاده می شود. از طراحان گرافیک و عکاسان گرفته تا بازاریاب های دیجیتال و مدیران رسانه های اجتماعی، لایت روم یک مهارت مکمل عالی تقریبا در هر زمینه خلاق دیجیتال است.

لایت روم برای طراحان گرافیک

این افراد خلاق مسئول طراحی تصاویر و گرافیک هایی هستند که به سرعت و به طور موثر معنا را به مخاطبان منتقل می کنند. طراحان گرافیک اغلب از چندین برنامه خلاقانه مختلف استفاده می کنند، اما بسیاری از آنها به طور مرتب از فتوشاپ برای لمس و تغییر عکاسان دیجیتال استفاده می کنند. این بدان معناست که طراحان گرافیک نیز از یادگیری لایت روم سود خواهند برد، زیرا این دو مهارت دست به دست هم می دهند و یادگیری نحوه استفاده از یکی به طور چشمگیری فرصت ها را هنگام استفاده از دیگری باز می کند.

لایتروم برای عکاسان

عکاسان دیجیتال حرفه ای در تعدادی از صنایع مختلف کار می کنند و مسئول ثبت تصاویر و عکس هایی هستند که طراحان گرافیک بعداً در مواردی مانند بروشورها و تبلیغات خواهند ساخت. عکاسان باید در اولین بار عکس های خود را به درستی دریافت کنند و لایت روم به آنها ابزارهایی می دهد تا تصاویر خود را در لحظه تغییر دهند تا ببینند چگونه یک عکس در نورها، کنتراست ها یا موقعیت های مختلف ظاهر می شود.

لایت روم برای تبلیغات و بازاریاب‌های دیجیتال

تبلیغات دیجیتال اغلب از عکس‌ها به‌عنوان مؤلفه‌ای برای ایجاد تبلیغات جلب توجه می‌کند که بینندگان را هنگام مرور اینترنت به سمت خود جلب می‌کند. بازاریابان دیجیتال از نزدیک با طراحان گرافیک همکاری خواهند کرد تا به ایجاد کمپین های تبلیغاتی برای مشتریان خود کمک کنند. این بدان معناست که آنها اغلب با نرم افزارهای طراحی گرافیکی مانند لایت روم و فتوشاپ از نزدیک کار می کنند تا عکس های دیجیتال را دقیقاً همان طور که مشتریان می خواهند به نظر برسند.

لایتروم برای مدیران رسانه های اجتماعی

مدیران رسانه های اجتماعی مسئول کنترل و مدیریت حساب های رسانه های اجتماعی مشتریان خود هستند. در پلتفرم‌های مبتنی بر تصویر، مانند اینستاگرام یا فیس‌بوک، با ترافیک بالا، این می‌تواند به معنای ارسال عکس‌هایی باشد که برای ساختن یک هویت برند خاص طراحی شده‌اند. مدیران رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از لایت روم برای تکمیل عکس‌هایی که توسط مشتریانشان به اشتراک گذاشته می‌شود استفاده کنند و مطمئن شوند که آن عکس‌ها ایده‌هایی را مطابق با برند مشتری به اشتراک می‌گذارند.

لایت روم چه تفاوتی با فتوشاپ دارد؟ مقایسه لایت روم و فتوشاپ!

Lightroom vs. Photoshop: هر دو نرم افزار لایت روم و فتوشاپ ابزارهای قدرتمند ویرایش تصویر و محصول شرکت ادوبی هستند و همانطور که از اسامی انها مشخص است، این دو مکمل هم هستند. پس ضرورویست که بدانیم چه زمانی از کدام یک باید استفاده کنیم و هر کدام در چه بخش هایی بیشتر تخصص دارند و تا به روند کار مناسب ویرایش عکس خود را دست پیدا کنیم.

در حالی که لایت روم و فتوشاپ هر دو برنامه‌های ویرایش عکاسی دیجیتال با قابلیت ها و کاربردی زیادی هستند، اما برای رفع نیازهای مختلف و دستیابی به اهداف متفاوت طراحی شده‌اند. لایت روم بهترین ابزار برای مدیریت و پردازش هزاران عکسی است که در دستگاه‌های شما وجود دارد. فتوشاپ در کنترل بیشتر برای دستیابی به ویرایش‌های گسترده‌تر تخصص دارد که به شما کمک می‌کند تا چند تصویر بی‌عیب به نظر برسند.

گاهی اوقات، موضوع این نیست که از کدام ابزار استفاده کنیم، بلکه باید بدانیم چه زمانی باید از هر یک یا هر دو در فرآیند پس از تولید در کار با تصاویر استفاده کرد.

چه زمانی بهتر است از لایت روم نسبت به فتوشاپ استفاده کنیم

می توانید Lightroom را به عنوان نقطه شروع خود برای پس پردازش یا پست پروداکشن در نظر بگیرید. برخلاف Photoshop، که به انواع رشته‌های و موضوعات خلاقانه پاسخ می‌دهد، لایت روم به‌طور خاص برای مدیریت کارآمد گردش کار یک عکاس حرفه‌ای، از مدیریت عکس گرفته تا کارهای نهایی، ساخته شده است.

شما می توانید بین Lightroom و Lightroom Classic یکی را انتخاب کنید. Lightroom Classic یک برنامه مبتنی بر دسکتاپ برای عکس هایی است که به صورت محلی ذخیره می شوند، مانند هارد اکسترنال یا کامپیوتر شما. Lightroom فایل‌های شما را در فضای ابری ذخیره می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که فضای کاری خود را از لپ‌تاپ به تبلت به تلفن یا از کاناپه به کافی‌شاپ انتقال دهید.

سازمان دهی

یکی از مهمترین ویژگی های لایت روم مدیریت تصویر است. بسیاری از عکاسان فرآیند ویرایش را با لایت روم آغاز می کنند، زیرا در مدیریت حجم زیادی از عکس ها عالی است، بنابراین می توانید کارهای بیشتری را با سرعت بیشتری انجام دهید. شما می توانید به طور موثر عکس ها را در یک کاتالوگ کتابخانه مانند سازماندهی، مدیریت و پیدا کنید.

برای شناسایی بهترین عکس ها به عکس ها امتیاز دهید و برای مدیریت عکس ها و پروژه ها با آلبوم ها و مجموعه ها کار کنید. لایت روم حتی گزینه های کلمات کلیدی و جستجو برای یافتن عکس دقیق مورد نیاز خود را دارد.

ویرایش

پس از اینکه فایل های خود را وارد کردید می توانید نور و رنگ آن ها را تقویت کنید، پرسپکتیو را درست کنید، شارپ کنید و جلوه‌های خلاقانه‌ای اضافه کنید تا تصاویرتان بدرخشند. می توانید از Preset های لایت روم استفاده کنید که یک ویژگی عالی برای صرفه جویی در زمان است و باعث می شود تنظیمات یکسانی روی یک یا تعداد بی شماری تصاویر اعمال شود که به آن ویرایش دسته ای می گوییم.

می‌توانید از طریق ویژگی Discovery Interactive Edits، تنظیمات پیش‌تنظیمی خود را ایجاد کنید یا طیف گسترده‌ای از پیش‌تنظیمات را دانلود کنید. همچنین بدون رفتن به فتوشاپ می‌توانید دندان‌ها را سفید کنید، قرمزی چشم را کاهش دهید و از یک برس درمانی برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.

لایت روم از ویرایش غیر مخرب استفاده می کند، به این معنی که می توانید بدون تغییر دائمی فایل اصلی، تغییراتی را در یک عکس ایجاد کنید. اگر با فایل‌های خام کار می‌کنید، از انعطاف‌پذیری که تصاویر خام در هنگام ویرایش به شما می‌دهند، بدون از دست دادن داده‌های اصلی بهره‌مند خواهید شد. همین امر در مورد شروع کار در لایت روم با فایل های JPEG نیز صدق می کند.

نرم افزار لایتروم Adobe Lightroom Classic - لایت روم کلاسیک

چه زمانی بهتر است از فتوشاپ نسبت به لایتروم استفاده کنیم

در حالی که لایت روم بر سازماندهی و پردازش عکس ها متمرکز است، فتوشاپ به دستکاری، ایجاد و بهبود تصویر می پردازد و بهترین ابزار ویرایش و دستکاری تصاویر دنیاست. روتوش‌کننده‌های عکس، هنرمندان خوب یا هنرمندان کامپوزیت ممکن است در لایت‌روم شروع به کار کنند، اما در نهایت برای انجام بخش عمده‌ای از تحول به فتوشاپ تکیه می‌کنند. که لایت روم مثل یک عکاس وفادار می‌ماند، در حالی که فتوشاپ امکان ایجاد تصاویری جدید به شما می دهد

روتوش و ویرایش

فتوشاپ دارای ابزارهای ویرایشی است که با هدف تغییر ظاهر و محتوای یک عکس به میزان بسیار بیشتری نسبت به لایت روم انجام می شود. می‌توانید اشیاء اضافه را با فناوری Content-Aware حذف کنید یا چندین عکس را برای یک ترکیب ترکیب کنید و از چندین عکس، تصاویر سورئال یا عکس واقعی ایجاد کنید.

لایه ها

مانند جریان های کاری غیر مخرب لایت روم، می توانید با استفاده از لایه ها و Smart Object در فتوشاپ به صورت غیر مخرب کار کنید. شما هر چیزی که بخواهید با استفاده از لایه‌ها و لایه‌های ماسک بر روی تصویر خود میتوانید ایجاد کنید و آن‌ها را تنظیم و اصلاح کنید، بدانید که لایه‌ها حاوی اطلاعات اصلی تصویر شما هستند.

لایت روم چه تفاوتی با لایت روم کلاسیک دارد؟ مقایسه لایتروم و لایتروم کلاسیک!

  • – ذخیره و نگهداری فایلها
  • – رابط کاربری و ابزارها
  • – ایمپورت و اکسپورت
  • – سازماندهی و جستجوی تصویر

Lightroom vs. Lightroom Classic: لایت روم سرویس عکس جدید مبتنی بر Cloud است که در دسکتاپ، موبایل و وب به صورت کاملا هماهمگ و یکپارچه کار می کند. لایت روم کلاسیک محصول عکاسی دیجیتال متمرکز روی دسکتاپ است که به عنوان یک نرم افزار عموما آفلاین تمام نیازهای شما مدیریت و ویرایش تصایر هارد شما را انجام می دهد.

1. ذخیره و نگهداری فایلها

Lightroom Classic همه چیز را به صورت لوکال در هارد سیستم شما ذخیره می کند – شما اساساً باید دستگاه ذخیره سازی خود یعنی رایانه، هارد اکسترنال و غیره را همراه خود داشته باشید تا روی تصاویر خود کار کنید ولی در Lightroom CC فضای ذخیره کاملا ابری است و شما همه جا از طریق هر دستگاه خود مثل موبایل یا تبلت یا لپتاپ به تمام فایلهای ذخیره شده آنلاین دسترسی دارید.

همچنین در Lightroom Classic وظیفه مهم بک آپ گیری از تصاویر بر عهده شماست ولی در Lightroom CC بک آپ آنلاین خودکار گرفته می شود .

2. رابط کاربری و ابزارها

Lightroom Classic دارای مجموعه ابزار جامعی است که همه در ماژول های مختلف سازماندهی شده است و آزادی عمل بسیار بیشتری به کاربر می دهد در صورتی که ابزارها و تنظیمات در Lightroom CC محدود تر است. این ابزارها و بخش های مختلف طبیعتا باعث می شود که کار با Lightroom Classic نسبت به Lightroom CC پیچیده تر باشد و نیاز به آموزش و یادگیری عمیق تر نرم افزار دارید.

3. ایمپورت و اکسپورت

وقتی به عملکرد Lightroom CC و Lightroom Classic نگاه می کنید، ورودی و خروجی تصاویر یک تفاوت بزرگ است. لایت روم کلاسیک دارای قابلیت های ایمپورت و اکسپورت فراوان است.
در حین وارد کردن، می‌توانید در یک هارد دیسک خارجی ذخیره کنید، تنظیمات از پیش تعیین شده را اعمال کنید، برخی از تصاویر و پوشه‌ها را از واردات حذف کنید و غیره. همچنین تعدادی گزینه خروجی دارد: نوع فایل، ppi، باز کردن در برنامه دیگری پس از اکسپورت و غیره.

4. سازماندهی و جستجوی تصویر

جستجوی تصویر در Lightroom CC عالی است. در حالی که هر دو برنامه دارای قابلیت جستجوی تصویر و سازماندهی فوق العاده ای هستند، کمی با یکدیگر متفاوت هستند. بزرگترین تفاوت این است که Lightroom CC از هوش مصنوعی (Adobe Sensei) برای یافتن اشیاء خاص استفاده می کند. همچنین دارای یک الگوریتم تشخیص چهره به طرز شگفت انگیزی کارآمد است که برای عکاسان گروهی یک امتیاز بزرگ است.

Lightroom Classic اگه چه کلمات کلیدی یا جستجوی هوش مصنوعی (هنوز) ندارد، گزینه های فیلتر پیشرفته ای مثل جستجو بر اساس لنز، فاصله کانونی، F-stop یا حتی ISO دارد. البته، می توانید تصاویر خود را در لایت روم کلاسیک همگام سازی کنید و با استفاده از تلفن یا لایت روم وب از Adobe Sensei استفاده کنید.

چگونه لایت روم را یاد بگیریم؟

برای شروع به یادگیری ادوبی لایت روم ما همیشه به شما توصیه میکنیم که جدیدترین علوم روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی فرا بگیرید. سری دوره های صفر تا صد لایت روم از انتشارات دیجیتال آریاگستر افزار آموزش های حرفه ای روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی با برترین کیفیت آموزشی و به زبان فارسی و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین در ادامه برای تسلط بیشتر میتوانید برترین دوره های تخصصی آموزش لایت روم را به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی را در وبسایت گرافیسم فرا بگیرید. لیست دوره های آموزش Lightroom را در این صفحه ببینید.

سخن پایانی

ادوبی لایت روم امروزه یکی از نرم افزارهای اساسی و ضروری در صنعت عکس و تصویر است و برای تمامی عکاسان و افرادی که به نوعی با تصاویر کار می کنند یک ضرورت است و از کاربران آماتور یا علاقمند و تازه کار تا حرفه ای های صنعت عکس و تصویر از آن استفاده می کنند ترکیب لایت روم و فتوشاپ به ابزاری قدرتمند تبدیل می شود که بسیاری از نیاز های روزانه کار با عکس های شما را به ساده ترین و بهترین روش رفع می کند. در نسخه های جدید تکنولوژی هوش مصنوعی قابلیت های بی نظیر لایتروم را بیشتر هم کرده است.

لایت روم برای هر دو سیستم عامل های ویندوز و مک و همچنین اندروید و آی او اس ارائه شده است. سعی داشتیم در این مقاله به معرفی نرم افزار لایتروم و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم تا شما را با امکانات این نرم‌افزار فوق‌العاده آشنا سازیم.

لینک های دانلود ادوبی لایت روم کلاسیک – Adobe Lightroom Classic 2024 v13.2.0 x64

رمز عبور:

graphism.ir

حجم:

1.66 گیگابایت

راهنمای نصب:

1- ابتدا نرم افزار اصلی را دانلود و از حالت فشرده خارج نمایید.
2- از درون پوشه Setup فایل Set-up.exe را اجرا کنید و نرم افزار را نصب کنید. مسیر پیش فرض نصب را تغییر ندهید.
3- یکبار نرم افزار را اجرا نموده و سپس بطور کامل آن را ببندید.
4- از درون پوشه Patch فایل AdobeGenP.exe را در مسیر نصب نرم افزار کپی کنید. بر روی AdobeGenP.exe کلیک راست نموده و گزینه Run as Adminstrator را بزنید.
5- ابتدا بر روی Search کلیک کنید. منتظر بمانید تا فایل ها از محل نصب پیش فرض خوانده شوند. بر وی Patch کلیک کنید. منتظر بمانید تا عملیات فعالسازی به اتمام برسد.
6- نرم افزار را اجرا کنید.

حداقل سیستم مورد لایت روم کلاسیک – Adobe Lightroom Classic 2024 Minimum Requirements

– Processor : Intel® or AMD processor (2 GHz or faster with SSE 4.2 or later and 64-bit support)
– Operating system : Windows 10 (version 22H2) or Windows 11 (version 21H2 or later)
– RAM:
Minimum : 8 GB
Recommended : 16 GB or more
– Hard disk space : 4 GB of available hard-disk space; additional space is required for installation
– Monitor resolution:
Minimum : 1024 x 768 display
Recommended : 1920 x 1080 display or greater
– Graphics card
Minimum :
GPU with DirectX 12 support
2 GB of VRAM
Recommended :
GPU with DirectX 12 support
4 GB of VRAM for 4k or greater displays
8 GB of dedicated GPU memory or 16 GB of shared memory for full GPU acceleration

دوره های آموزشی مرتبط

Loading RSS Feed

مطالب مرتبط:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: