گرافیسم

نرم افزار مایا Autodesk Maya 2025 v2025.0 – معرفی، بررسی، مقایسه، دانلود

دسته بندی :مقالات و دانلود نرم افزارها 27 مارس 2024 550
نرم افزار اتودسک مایا Autodesk Maya

با مایا، جهان های گسترده، شخصیت های پیچیده و جلوه های خیره کننده ایجاد کنید!
مایا یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی است که نام آن با دنیای انیمیشن گره خورده است، پس احتمالا شما هم نام نرم افزار Maya را زیاد شنیده باشید. با این حال، همه با این نرم افزار و مزایای فراوان آن آشنایی ندارند. در این مقاله قصد معرفی نرم افزار اتودسک مایا و ارائه اطلاعات مفیدی در مورد این ابر نرم افزار مدل سازی سه بعدی و رندرینگ و انیمیشن را داریم تا مشخص شود چرا باید مایا را یاد بگیریم.

شاید شما دانشجویی باشید که می خواهید بفهمید که در حال ورود به چه دنیایی هستید. یا شاید، شما با مایا آشنا شدید و می خواهید بدانید که این ابزار چه کاری می تواند انجام دهد. در هر دسته ای که قرار بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

مایا چیست ؟ What is Autodesk Maya

اتودسک مایا ( Autodesk Maya ) نرم افزار حرفه ای سه بعدی برای خلق شخصیت های واقعی و جلوه های ویژه خارق العاده است. شما در مایا با ابزارهای جذاب انیمیشن، شخصیت های باورپذیر را زنده کنید، با ابزارهای مدل سازی بصری اشیا و صحنه های سه بعدی را شکل دهید و جلوه های ویژه واقعی از انفجار تا شبیه سازی پارچه را داشته باشید.

Maya برای توسعه بازی های ویدئویی، Asset ها و آبجکت ها، برنامه های کاربردی سه بعدی، فیلم های انیمیشن، سریال های تلویزیونی و جلوه های بصری و ساخت هر اثر هنری در دنیای سه بعدی استفاده می شود. این نرم‌افزار می‌تواند مدل‌های سنگین ایجاد کند که به ما کمک می‌کند جلوه‌های سه‌بعدی فوق‌العاده‌ای بدهیم که نمای واقعی را برای آثار هنری خلق کند.

تاریخچه اتودسک مایا

Maya در دهیه 1980میلادی در ابتدا یک ابزار انیمیشن بود که بر اساس کدهای The Advanced Visualizer و پروژه های شرکت های Wavefront Technologiesو Alias ساخته شده بود. پروژه ها ترکیب شدند و ویژگی های انیمیشن بیشتری اضافه شدند و از آن پس نام اسم پروژه مایا بود.

Maya 1.0 در فوریه 1998 با نام Alias/Wavefront Maya منتشر شد. سپس در نسخه های بعدی با نام Alias Maya منتشر شد، در سال 2005 Maya توسط Autodesk خریداری شد و تحت نام شرکت مادر جدید، مایا به اتودسک مایا تغییر نام داد. با این حال، نام “مایا” همچنان نام غالب مورد استفاده برای محصول است.

اولین همکاری بزرگ نرم افزار مایا با صنعت انیمیشن در سال 2000 و با فیلم انیمیشن بلند والت دیزنی با نام “دایناسور” بود که با توسعه مایا همکاری نزدیک داشت. دیزنی درخواست کرد که رابط کاربری برنامه قابل تنظیم باشد تا گردش کار شخصی سازی شده را امکان پذیر کند. این همکاری تأثیر خاصی در معماری مایا و تا حد زیادی مسئول محبوبیت آن در صنعت انیمیشن بود.

در 1 مارس 2003، مایا از آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک، جایزه اسکار را برای دستاوردهای فنی برای توسعه نرم‌افزار انیمیشن دریافت کرد و این جایزه در سالهای 2005 و 2008 نیز برای طراحی و توسعه ابزارها و فن آوری های جدید انیمیشن به مایا تعلق گرفت.

چه کارهایی با مایا میتوانید انجام بدهید؟

Autodesk Maya مجموعه ای از ابزارهای حرفه ای انیمیشن سه بعدی، مدل سازی، شبیه سازی و رندر است که برای خلق شخصیت های واقع گرایانه و جلوه های عظیم سینمایی طراحی شده است. از موجودات خارق‌العاده گرفته تا مناظر وسیع و سکانس‌های نبرد انفجاری، هنرمندان برتر، مدل‌سازان و انیماتورها تا محبوب‌ترین فیلم‌های انیمیشن و لایو اکشن امروزی، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی به مایا تکیه می‌کنند .

با نرم افزار Maya می توانید مدل‌های سه بعدی زیبا بسازید، ریگ بندی شخصیت برای انیمیشن را انجام دهید، پروسه پویا نمایی و جرکت را کامل کنید، رنگ آمیزی سه بعدی کنید و نورپردازی و رندر حرفه ای را انجام دهید و همچنین می توانید Asset های سه بعدی برای فیلم، تلویزیون و بازی های ویدیویی ایجاد کنید. مایا شامل ابزارهای بصری و آسان برای ساده کردن همه این وظایف است.

نرم افزار اتودسک مایا Autodesk Maya

ویژگی های اصلی اتودسک مایا

از موجودات خارق‌العاده گرفته تا مناظر گسترده و سکانس‌های نبرد انفجاری، مجموعه ابزارهای برنده جایزه اسکار نرم افزار مایا بهترین انتخاب برای خلق شخصیت‌های باورپذیر و جهان‌های اطراف آنهاست. ویژگی های  مدلسازی سه بعدی حرفه ای، دینامیک و افکت ها، انیمیشن سه بعدی، ریگ بندی شخصیت برای انیمیشن،و موشن گرافیک از جلمه تخصص های برجسته مایا است.

برخی از ویژگی  های متمایز کننده مایا را هم در ادامه مرور می کنیم :

Bifrost برای مایا
شبیه سازی های فیزیکی دقیق را در یک محیط برنامه نویسی بصری ایجاد کنید.
USD در مایا
مجموعه داده های بزرگ را به سرعت بارگیری و ویرایش کنید و مستقیماً با داده ها با استفاده از ابزارهای بومی کار کنید.
پخش سریع
انیمیشن‌ها را سریع‌تر مرور کنید و پخش‌های کمتری را با پخش حافظه پنهان در Viewport 2.0 تولید کنید.
لینک زنده با آنریل برای مایا
با افزونه Unreal Live Link for Maya، داده‌های انیمیشن را از Maya به Unreal در زمان واقعی پخش کنید.
ویرایشگر زمان
با یک ویرایشگر غیرخطی غیرمخرب و مبتنی بر کلیپ، انیمیشن های سطح بالا را ویرایش کنید.
ویرایشگر نمودار
با استفاده از نمایش گرافیکی انیمیشن صحنه، منحنی های انیمیشن را ایجاد، مشاهده و اصلاح کنید.
مدل سازی چند ضلعی
مدل های سه بعدی را با استفاده از هندسه بر اساس رئوس، لبه ها و چهره ها ایجاد کنید.
مدل سازی NURBS
مدل های سه بعدی را از مبانی هندسی و منحنی های ترسیم شده بسازید.
تنظیم کاراکتر
اسکلت‌های پیچیده، دسته‌های IK و تغییر شکل‌دهنده‌ها را برای شخصیت‌ها ایجاد کنید که نمایش‌های واقعی ارائه می‌کنند.
رندر آرنولد یکپارچه
از Arnold Render View برای مشاهده تغییرات صحنه در زمان واقعی، از جمله نور، مواد و دوربین ها استفاده کنید.

مایا در کدام مشاغل و صنایع استفاده می شود؟

مایا توسط مدل‌سازان سه بعدی، انیماتورها، هنرمندان نورپردازی و هنرمندان FX در صنایع فیلم و سینما، تلویزیون و بازی استفاده می‌شود. معمولاً از مایا در صنعت فیلم برای ساخت فیلم های انیمیشن و کارتون و دادن جلوه های ویژه استفاده می شود. این نرم افزار دامنه های مختلفی را در اختیار ما قرار می دهد تا مدل های زنده ایجاد کنیم که جلوه های سه بعدی واقعی را ارائه می دهند.

بسیاری از متخصصین نرم افزار مایا را استاندارد صنعتی برای انیمیشن می دانند. بسیاری از استودیوهای معروف فیلم انیمیشن بلند از Maya استفاده می کنند، از جمله Walt Disney/Pixar, Blue Sky Studios، Framestore و Moving Picture Company. در واقع، نرم افزار مایا برای انیمیشن سازی فیلم های برنده جوایز مانند “Frozen” و “Wreck It Ralph” استفاده شده است.

مایا چه تفاوتی با تری دی مکس دارد؟ مقایسه مایا با تری دی مکس !

Maya vs. 3ds Max: چه زمانی Maya یا 3ds Max را انتخاب کنید! مایا و تری دی مکس توسط استودیوهای خلاق در سراسر جهان برای انیمیشن، مدل سازی، جلوه های بصری و رندر استفاده می شوند. این دو نرم افزار گرچه در کارکردهای مشابهی در موارد مختلف دارند، ولی ابزارهای متنوع و توانایی هایشان هرکدام را از دیگری متمایز کرده و اکثر متخصصین از هردو این ابر نرم  افزارهای گرافیک سه بعدی برای پیش برد پروژه ها استفاده می کنند.

چرا و چه زمانی باید از مایا استفاده کنیم ؟

Maya نرم افزار حرفه ای انیمیشن سه بعدی و جلوه های بصری برای فیلم، تلویزیون و بازی است. اگر تمرکز شما روی طراحی کاراکتر و جزئیات شخصیت، انیمیشن سازی شخصیت و جلوه های ویژه انیمیشن است ابزارهای مایا نسبت به تری دی مکس در این کار برتری دارند. ویژگی های زیر در مایا نسبت به تری دی مکس برجسته هستند و باعث می شوند که شما مایا را برای این نوع پروژه ها انتخاب کنید :

خلق شخصیت قدرتمند
اگر در حال خلق شخصیت های کارتونی دوست داشتنی باشید، مایا ابزاری قوی برای شکل دادن، آراستگی، و آوردن شخصیت های خود از مفهوم به واقعیت به شما ارائه می دهد.
انیمیشن واقعی
از ویژگی‌های متحرک یک شی تا تغییر شکل مفاصل و استخوان‌ها، دسته‌های IK و مدل‌ها در طول زمان، مایا به شما آزادی خلاقانه‌ای می‌دهد تا شخصیت‌ها و صحنه‌های خود را زنده کنید.
شبیه سازی های فوق العاده دقیق
Bifrost امکان ایجاد شبیه سازی های فیزیکی دقیق و فوق العاده پیچیده را در یک محیط برنامه نویسی بصری فراهم می کند.

نرم افزار اتودسک مایا Autodesk Maya

چرا و چه زمانی باید از تری دی مکس استفاده کنیم ؟

3ds Max نرم افزار حرفه ای مدل سازی، انیمیشن و رندر سه بعدی برای بازی ها و ویژوالیزیشن طراحی و معماری است. اگر بیشتر مهارتهای ساخت اشیا سه بعدی، آبجکت های محیط بازی ، طراحی محیط ، و طراحی معماری و داخلی برای شما مهم است، اولویت شما باید نرم افزار تری دی مکس باشد .ویژگی های زیر در تری دی مکس نسبت مایا برجسته هستند و باعث می شوند که شما تری دی مکس را برای این نوع پروژه ها انتخاب کنید :
مجموعه ابزار مدلسازی قوی
3ds Max مجموعه ابزاری غنی و منعطف را برای مدل‌سازی آسان شخصیت‌ها، وسایل و محیط‌ها تا بهترین جزئیات ارائه می‌دهد.
بافت بصری و سایه
از سطوح چوبی غنی گرفته تا پارچه‌های نرم و سبزه‌های شاداب، پوشش‌های متریال، بافت‌ها و نورپردازی واقعی را اضافه کنید که طرح‌های شما را متمایز می‌کند.
رندر با کیفیت بالا
رندر داخلی Arnold در تری دی مکس می تواند پیچیده ترین صحنه های شما را مدیریت کند. با استفاده از کنترل های بصری، به سرعت تکرار کنید و رندرهای با کیفیت نزدیک به نهایی را درست در نمای 3ds Max مشاهده کنید.

جمع بندی مقایسه مایا و تری دی مکس

به طور کلی، هر دو نرم افزار قابلیت های بی نظیری دارند و هر دو در ابزارهایی که ارائه می دهند بسیار کامل هستند. اینکه کدام نرم افزار گرافیک سه بعدی و انیمیشن را انتخاب می کنید به نیازهای شخصی و حرفه ای شما بستگی دارد. قبل از انتخاب درست به نکات زیر توجه کنید. مثلا :

  • برای حرفه ای ها در صنعت فیلم : مایا انتخاب مناسب است
  • برای حرفه ای ها در طراحی بازی : مایا مناسب تر است
  • برای ساخت انیمیشن و ریگینگ کاراکتر : مایا مناسب تر است
  • برای انجام مدلسازی : تری دی اس مکس مناسب تر است
  • برای حرفه ای ها در ویژوالیزیشن و طراحی معماری : تری دی اس مکس انتخاب مناسب است

چگونه مایا را یاد بگیریم؟

برای شروع به یادگیری مای ما همیشه به شما توصیه میکنیم که جدیدترین علوم روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی فرا بگیرید. سری دوره های صفر تا صد مایا از انتشارات دیجیتال آریاگستر افزار آموزش های حرفه ای روز دنیا را از معتبرترین اساتید بین المللی با برترین کیفیت آموزشی و به زبان فارسی و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین در ادامه برای تسلط بیشتر میتوانید برترین دوره های تخصصی آموزش مایا را به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی را در وبسایت گرافیسم فرا بگیرید. لیست دوره های آموزش Maya را در این صفحه ببینید.

سخن پایانی

مایا یکی از قوی ترین نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی است و بیش از 4 دهه است که پیشتاز صنعت انیمیشن سازی دنیاست  و کاربران تازه کار تا حرفه ای های صنعت از آن استفاده می کنند. در نسخه های جدید تکنولوژی هوش مصنوعی قابلیت های بی نظیر مایا را بیشتر هم کرده است.

نرم افزار مایا برای سیستم عامل های ویندوز و مک ارائه شده است . سعی داشتیم در این مقاله به معرفی نرم افزار مایا و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم تا شما را با امکانات این نرم‌افزار فوق‌العاده آشنا سازیم.

لینک های دانلود اتوسک مایا – Autodesk Maya 2025 v2025.0 x64

رمز عبور:

graphism.ir

حجم:

2.96 گیگابایت

راهنمای نصب:

1- نرم افزار را نصب کنید.
2- آنتی ویروس (حتی آنتی ویروس داخلی ویندوز ) را خاموش کنید.
3- فایل Autodesk License Activator.exe را اجرا کنید و چند ثانیه صبر کنید تا مراحل نصب و فعال سازی بصورت Silent انجام شود و پیام Cracking Complete. Enjoy نمایش داده شود.
4- نرم افزار را اجرا کنید و در پنجره فعال سازی گزینه Use A Network License و در صورت نیاز Single License Server را انتخاب کنید و در کادر خالی 127.0.0.1 را وارد کنید.
5- در صورت دریافت پیام Network License Not Available فایل version.dll موجود در پوشه Crack را در مسیری که در فایل Readme.txt نوشته شده است کپی کنید.
( این مسیر : C:\Program Files (x86)\Common Files\Autodesk Shared\AdskLicensing\Current\AdskLicensingAgent )
نکته: برای جلوگیری از غیرفعال شدن لایسنس، نرم افزار را در فایروال آنتی ویروس یا ویندوز قرار بدید.

حداقل سیستم مورد نیاز مایا – Autodesk Maya 2025 Minimum Requirements

Operating System   
– Microsoft® Windows® 10, version 1809 or higher.
– Microsoft® Windows® 11
CPU:   
64-bit Intel® or AMD® with SSE4.2 instruction set
Graphics Hardware:
Maya Certified Hardware
RAM : 8 GB of RAM (16 GB or more recommended)
Disk Space: 7 GB of free disk space for install
Pointing Device: Three-button mouse

مطالب مرتبط:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز یا بی ارتباط با موضوع آموزش باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: